برنامه مسیر 6 ماهه تا کنکور ارشد و دکتری: مشاوره خصوصیت با استاد رضوی رو رزرو کن!
ویس توضیحات مشاوره رزرو مشاوره
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

پاسخ تشریحی سیستم عامل کنکور ارشد کامپیوتر 1403

پاسخ تشریحی سیستم عامل کنکور ارشد کامپیوتر ۱۴۰۳ در این صفحه بصورت رایگان قرار گرفته است و روش های دسترسی به پاسخ های سیستم عامل سال های قبل گفته شده است

درس سیستم عاملمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشورمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشوردرس سیستم عامل در این صفحه معرفی شده، همچنین بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشور را می‌توانید در این صفحه تهیه کنید، فصول و مراجع سیستم عامل نیز بررسی شده باتوجه‌به ضریب و تعداد تستی که در کنکور دارد جز مهم‌ترین درس‌ها به شمار می‌رود. در سال ۱۴۰۳ سؤالات نسبتاً ساده‌ای از این درس را شاهد بودیم. برای تسلط بر این درس، شما باید به حل تشریحی تست‌های این درس دسترسی داشته باشید. در این مقاله، پاسخ تشریحی سیستم‌عامل ۱۴۰۳ را بررسی خواهیم کرد. شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم آزمون و دوره نکته و تست درس سیستم‌ عامل به حل تمامی تست‌‌های این درس به‌صورت تشریحی دسترسی داشته باشید.

تصویری از سیستم عامل ها

پاسخ تشریحی درس سیستم‌ عامل ۱۴۰۳

آسان در سیستمی ۲۰ فرایند موجود هستند. اگر الگوریتم زمان‌بندی فرایندها، Round Robin با مقدار کوانتوم ۱۰ میلی‌ثانیه و زمان تعویض متن ۲ میلی‌ثانیه باشد، آنگاه حداکثر چند میلی‌ثانیه زمان لازم است که یک فرایند منتظر بماند تا نوبت به اجرای کوانتوم زمانی بعدی‌اش برسد؟ فرآیندها و زمانبندی پردازنده‌ها
1 160
2 190
3 228
4 240
گزینه 3 صحیح است.
باتوجه به این‌که الگوریتم زمان‌بندی Round Robin است داریم:
414
 
مدت زمان حداکثر انتظار $\mathrm{\ =\ }\mathrm{19}\left(\underbrace{\mathrm{10}}_{\text{کوانتوم}\mathrm{\ }\text{زمانی}}\right)\mathrm{+20}\left(\underbrace{\mathrm{2}}_{\text{تعویض}\mathrm{\ }\text{متن}}\right)=190+40=230$
نزدیک‌ترین گزینه، گزینه 3 است.
طراح اولین تعویض متن را جزئی از زمان انتظار فرآیند محاسبه نکرده است؛ درنتیجه حداکثر زمان انتظار برابر 228 می‌شود. 
 
 
آسان کدام مورد زیر، در مود کرنل انجام نمی‌شود؟ مفاهیم سیستم عامل
1 خواندن ساعت سیستم
2 تغییر اولویت فرایندها
3 تنظیم ساعت سیستم
4 روشن شدن کامپیوتر
گزینه 1 صحیح است.
منظور طراح این است که کدام‌یک از گزینه‌ها لازم نیست در مد کرنل اجرا شود و می‌تواند در مد کاربر نیز اجرا شود.
خواندن ساعت سیستم می‌تواند در مد کاربر هم انجام شود.
سایر گزینه‌ها فقط در مد کرنل قابل انجام است.
متوسط یک سیستم کامپیوتری با فضای آدرس مجازی ۳۲ بیتی و اندازه صفحه 4KB را درنظر بگیرید. همچنین فرض شده است که جدول صفحه دوسطحی مورد استفاده قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که تعداد مدخل‌های جدول صفحه سطح اول، چهار برابر اندازه هر جدول صفحه سطح دوم می‌باشد. همچنین هر ورودی جدول صفحه ۴ بایت است. اگر فرایندی ۱۰۲۴ صفحه از فضای آدرس مجازی را استفاده نماید، اندازه بیشینه برای جدول صفحه دوسطحی چند کیلوبایت است؟ حافظه مجازی
1 512
2 4069
3 1024
4 2056
برای حل این مسئله، باید مراحل مختلفی را برای محاسبه اندازه جدول صفحه دو سطحی طی کنیم.
1. فضای آدرس مجازی:
- فضای آدرس مجازی 32 بیتی است، یعنی اندازه کل فضای آدرس:
$2^{32} \text{ بایت}$
2. اندازه صفحه:
- اندازه هر صفحه 4KB است، یعنی هر صفحه $2^{12}$ بایت می‌باشد. بنابراین تعداد کل صفحات در فضای آدرس مجازی:
$\frac{2^{32}}{2^{12}} = 2^{20} \text{ صفحه}$
3. داده‌های مسئله:
- جدول صفحه دوسطحی است.  
- تعداد مدخل‌های جدول صفحه سطح اول 4 برابر اندازه هر جدول صفحه سطح دوم است.  
- هر مدخل در جدول صفحه 4 بایت است.
4. سطح اول و سطح دوم:
- فرض کنید تعداد مدخل‌های جدول سطح دوم $N_2$ باشد.  
- بنابراین، تعداد مدخل‌های جدول سطح اول $N_1 = 4 \times N_2$ است.
5. اندازه صفحه دوم:
- با توجه به اینکه هر جدول سطح دوم باید صفحات مجازی را پوشش دهد و هر جدول سطح دوم یک صفحه کامل از حافظه فیزیکی را مدیریت می‌کند، هر صفحه شامل $N_2 = \frac{2^{12}}{4} = 1024 \text{ مدخل}$ است، زیرا هر مدخل 4 بایت است.
6. اندازه جدول سطح اول:
- تعداد مدخل‌های جدول سطح اول 4 برابر جدول سطح دوم است، یعنی $N_1 = 4 \times 1024 = 4096 \text{ مدخل}$.  
- بنابراین جدول سطح اول 16 کیلوبایت (4 تا 4096) فضا نیاز دارد.
7. اندازه نهایی:
- هر فرایند 1024 صفحه از فضای آدرس مجازی را استفاده می‌کند. از آنجایی که هر جدول سطح دوم 1024 صفحه را پوشش می‌دهد، این فرایند به یک جدول سطح دوم نیاز دارد.  
- اندازه جدول صفحه سطح دوم: 4 کیلوبایت (4 تا 1024).  
- بنابراین، مجموع اندازه جدول صفحه دو سطحی برابر است با 16 کیلوبایت + 4 کیلوبایت یا 20 کیلوبایت است.
 
نتیجه: گزینه 4 (2056 کیلوبایت) صحیح است.
متوسط اثر کانوی (Convoy effect)، در کدام الگوریتم زمان‌بندی زیر اتفاق می‌افتد؟ فرآیندها و زمانبندی پردازنده‌ها
1 SJF
2 FCFS
3 MLFQ
4 Round Robin
گزینه 2 صحیح است.
Convoy effect: این حالت که تمام فرآیندها منتظر بمانند تا بزرگ‌ترین فرآیند CPU را رها بکند، این پدیده نامطلوب است و ما دوست نداریم الگوریتم‌های Convoy effect داشته باشند.
در FCFS به این دلیل که امکان دارد فرآیند بزرگ‌تر زودتر از فرآیندهای دیگر برسد و از نظر اجرا بیش‌ترین اولویت را به خود اختصاص بدهد Convoy effect داریم.
گزینه 2 صحیح است.
متوسط در یک سیستم کامپیوتری با ۵ فرایند در حالِ اجرا که به هر فرایند ۳ منبع تخصیص یافته است، الگوریتم بانکداران با چه هزینه‌ای، قرار گرفتن سیستم در حالت بن‌بست را بررسی می‌کند؟ بن بست
1 $O(5)$
2 $O(15)$
3 $O(45)$
4 $O(75)$
 گزینه 4 صحیح است.
 
Find an index such that both:
    a.Finish[i] == false
    b.Request (i) $\le$ Work $\to$ m مرجع در آرایه به‌طول
اگر n فرآیند داشته باشیم و m منبع حلقه‌ی بالا در بدترین حالت n بار اجرا می‌شود. 
تا فرآیند مورد تأیید شرط‌ها را پیدا کند، که پیچیدگی آن می‌شود $O(m \times n)$. برای این‌که مطمئن شویم آیا در بن‌بست هستیم یا نه، در بدترین حالت باید n بار کد را اجرا کنیم؛ درنتیجه پیچیدگی الگوریتم برابر $O(n^2 \times m)$. برای $n=5$ و $m=3$ می‌شود $O(75)$، گزینه 4 صحیح است.
متوسط پنج فرایند $P_0$ تا $P_5$ را با زمان‌های ورود و سرویس مشخص شده در جدول زیر درنظر بگیرید (زمان‌ها برحسب میلی‌ثانیه هستند.) دو فرایند $P_0$ و $P_2$ مربوط به کاربر 1 و بقیه فرایندها مربوط به کاربر 2 هستند. فرض کنید الگوریتم زمان‌بندی سهم – عادلانه را بر روی این پنج فرایند اعمال نماییم. کوانتوم زمانی را برابر با چهار میلی‌ثانیه و زمان تعویض متن را برابر با یک میلی‌ثانیه در نظر بگیرید. همچنین، سهم کاربر 1 و 2 از زمان CPU را برابر فرض کنید. میانگین زمان پاسخ و میانگین زمان برگشت به‌ترتیب از راست به چپ برابر کدام است؟ فرآیندها و زمانبندی پردازنده‌ها
1 8.4 و 13.2
2 10.8 و 17.2
3 8.8 و 13.2
4 12.8 و 17.2
گزینه صحیح وجود ندارد . 
الگوریتم زمان بندی سهم عادلانه (fair share scheduling) همان Round Robin می باشد اما به جای در نظر گرفتن پروسه ها ؛ کوانتوم ها را بر اساس کاربر نسبت می دهد . این امر موجب می شود که در نهایت کاربر ها زمان های برابر پردازنده را در اختیار داشته باشند . امکان دارد کاربر ها وزن های مختلف داشته باشند که موجب شود که نسبت وزن های کاربران به یکدیگر نسبت زمان داشتن پردازنده می باشد. در این سوال فرض شده کاربران الویت یکسانی دارند . 
 
Response Time  در مراجع و همچنین سوالات کنکور(برای مثال سال 90 مهندسی کامپیوتر) به عنوان اولین زمانی تعریف شده است که پروسه برای اولین بار پردازنده را در اختیار می گیرد . 
در نتیجه داریم :
301
 
$ATT=\frac{28+15+20+\overbrace{17+\overbrace{14-18}^{-4}}^{13}}{5}=\frac{48+38}{5}=\frac{86}{5}=17.2$
$ART=\frac{0+5+8+9+16}{5}=\frac{38}{5}=7.6$
 
در گزینه ها پاسخ مورد نظر وجود ندارد .

آشنایی با درس سیستم‌ عامل

درس سیستم‌ عامل به بررسی بخش‌های متفاوت یک سیستم‌عامل می‌پردازد. هفت تست از این درس در کنکور کامپیوتر وجود دارد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این درس بدانید، صفحه درس سیستم عاملمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشورمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشوردرس سیستم عامل در این صفحه معرفی شده، همچنین بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشور را می‌توانید در این صفحه تهیه کنید، فصول و مراجع سیستم عامل نیز بررسی شده را بخوانید. همچنین در صفحه دوره نکته و تست سیستم عاملدوره نکته و تست سیستم عاملدوره نکته و تست سیستم عاملبهترین دوره نکته و تست سیستم عامل در این صفحه معرفی و ویژگی‌ها و اهمیت دوره نکته و تست سیستم‌ های عامل و نحوه استفاده از نکته و تست سیستم عامل گفته شده می‌توانید با تست‌ های این درس در کنکور آشنا شوید.

روش‌ های دسترسی به پاسخ تشریحی سیستم‌ عامل کنکور

اگر می‌خواهید به پاسخ تشریحی تمامی تست‌ های درس سیستم‌ های عامل دسترسی داشته باشید، دو روش برایتان در نظر گرفته‌ایم.

دوره نکته و تست سیستم‌ عامل

در دوره نکته و تست درس سیستم‌ های عامل، تمامی تست‌ها به روش تشریحی حل شده است. همچنین در کنار حل هر تست، نکاتی بیان می‌شود که می‌تواند به درک بهتر مطالب کمک کند. برای آشنایی بیشتر با این دوره و ثبت‌نام در آن به صفحه دوره نکته و تست درس سیستم‌ عامل مراجعه کنید.

دوره نکته و تست درس سیستم‌ عامل

پلتفرم آزمون درس سیستم‌ عامل

تصویری از صفحه پلتفرم آزمون کنکور ارشد کامپیوتر

شما با تهیه پلتفرم آزمون درس سیستم‌های عامل، علاوه بر دسترسی کامل به پاسخ تشریحی تمامی تست‌های این درس، می‌توانید از امتیازات دیگری نیز برخوردار شوید. از جمله دسترسی به سؤالات تألیفی، ایجاد آزمون شخصی‌سازی شده و مشخص‌کردن سطح آزمون، رقابت با سایر دانشجویان و…. اگر می‌‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این سرویس کسب کنید یا در آن ثبت‌نام کنید، به صفحه پلتفرم آزمون کنکور کامپیوتر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مؤسسه کنکور کامپیوتر دو روش برای دسترسی به پاسخ تشریحی تمامی تست‌های درس سیستم‌های عامل در اختیارتان قرار داده‌ است: (1) دوره نکته و تست درس سیستم‌ عامل (۲) استفاده از پلتفرم آزمون کنکور کامپیوتر

چگونه می‌ توانم به پاسخ تشریحی تست‌ های کنکور سیستم‌ عامل دسترسی داشته باشم؟

با شرکت در دوره نکته و تست درس سیستم‌های عامل یا استفاده از پلتفرم آزمون می‌توانید به پاسخ تشریحی این تست‌ها دسترسی داشته باشید.

من به مباحث درسی سیستم‌ عامل تسلط کافی ندارم، آیا می‌‌توانم از این منابع استفاده کنم؟

بله قبل از شروع این منابع، باید محتوای درسی را از دوره درس سیستم‌های عامل مطالعه کنید.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

شماره تیم پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15.00 امتیاز (1 امتیاز)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام تماس با پشتیبانی: 09378555200 تماس با پشتیبانی: 09378555200