کارت گرافیک چیست؟
واحد پردازش گرافیکی (GPU) یک تراشه کامپیوتری است که به طور ویژه، به گونهای برنامهریزی شده است که بتواند گرافیک و تصاویر 2 بعدی و 3 بعدی را با انجام محاسبات سریع ریاضی برای ارائه بر روی صفحه نمایش یک دستگاه الکترونیکی مانند موبایل یا تلویزیون، پردازش کند. در ابتدا، واحد پردازش مرکزی (CPU) تمام محاسبات کامپیوتری را انجام میداد. با این حال، با توسعه، فشردگی زیاد و حجم بالاتر برنامههای گرافیکی، خواستههای آنها بر CPU فشار وارد کرد و عملکردش را کاهش داد. پردازندههای گرافیکی بهعنوان راهی برای کاهش حجم وظایف CPU و بهبود ارائه گرافیکهای سهبعدی توسعه داده شدند. پردازندههای گرافیکی با استفاده از روشی به نام پردازش موازی کار میکنند که در آن چندین پردازنده بخشهای جداگانهای از یک وظیفه را انجام میدهند. پردازندههای گرافیکی، مشکلات پیچیده را به هزاران یا میلیونها کار مجزای کوچک تقسیم میکنند و آنها را به یکباره حل میکنند و این همان چیزی است که GPUها را بسیار قدرتمند میکند.
پردازندههای گرافیکی هم برای محاسبات حرفهای و هم برای محاسبات در کامپیوترهای شخصی استفاده میشوند. معمولا پردازندههای گرافیکی وظیفه ارائه تصاویر، انیمیشنها و ویدیوهای دو بعدی و سه بعدی را بر عهده دارند - حتی اگر در حال حاضر، دامنه استفاده گستردهتری از آنها وجود داشته باشد. هرچه یک GPU پیشرفتهتر باشد، عملکرد بهتری دارد، به این معنی که سیستم وضوح بالاتر و حرکت روانتری روی دستگاه خواهد داشت.
GPU و CPU چه تفاوت هایی دارند؟
CPU و GPU شباهتهای زیادی با هم دارند. هر دو موتورهای محاسباتی حیاتیایی هستند. هر دو ریزپردازنده مبتنی بر سیلیکون هستند و همچنین هر دو دادهها را مدیریت میکنند. اما CPUها و GPUها معماریهای متفاوتی دارند و برای اهداف متفاوتی ساخته میشوند.
CPU برای طیف وسیعی از وظایف مناسب است، به ویژه وظایفی که تأخیر یا عملکرد هر هسته برای آنها مهم است. CPU به عنوان یک موتور اجرایی قدرتمند، تعداد هستههای کمتر خود را بر روی وظایف فردی و انجام سریع کارها متمرکز میکند؛ این باعث میشود که به خوبی برای کارهای مختلف از محاسبات سریال تا اجرای وظایف پایگاههای داده مجهز شود.
شروع توسعه GPUها به عنوان ASICهای تخصصی، برای تسریع وظایف ایجاد تصاویر سه بعدی مشخص بود. با گذشت زمان، این موتورهای تککاره، قابل برنامه ریزی بیشتر و انعطاف پذیرتر شدند. در حالی که پردازندهها از طریق نوآوریهای معماری، سرعت کلاک بیشتر و افزودن هستهها به افزایش کارایی خود ادامه میدهند، پردازندههای گرافیکی بهطور خاص برای تسریع بار کاری گرافیک کامپیوتری طراحی شدهاند.
هر دو پردازنده از نظر تعداد هستهها نیز متمایز هستند. اکثر هستههای CPU بین 4 تا 8 شمارهگذاری میشوند، اگرچه برخی از آنها تا 32 هسته دارند. هر هسته میتواند وظایف یا نخهای (Threads) خود را پردازش کند. برخی از پردازندهها دارای قابلیت چند نخای هستند که در آن هسته به صورت مجازی تقسیم میشود و به یک هسته اجازه میدهد تا دو نخ را پردازش کند. تعداد رشتهها میتواند بسیار بیشتر از تعداد هستهها باشد که این امر میتواند در ویرایش و رمزگذاری ویدیو مفید باشد. CPUها میتوانند دو رشته (دستورالعملهای مستقل) را در هر هسته (واحد پردازنده مستقل) اجرا کنند و همچنین یک هسته GPU میتواند 4 تا 10 رشته در هر هسته داشته باشد. پردازندههای گرافیکی از هزاران هسته برای پردازش موازی وظایف استفاده میکنند.
یک GPU به دلیل معماری پردازش موازی که به آن امکان میدهد چندین محاسبات را همزمان انجام دهد، میتواند تصاویر را سریعتر از یک CPU ارائه دهد. یک CPU منفرد این قابلیت را ندارد، اگرچه پردازندههای چندهستهای میتوانند محاسبات را به صورت موازی با ترکیب بیش از یک CPU روی یک تراشه انجام دهند. یک CPU همچنین دارای سرعت کلاک بالاتری است، به این معنی که میتواند محاسبات را سریعتر از یک GPU انجام دهد.
تفاوت های اساسی GPU و CPU در جدول زیر آمده است:
GPU (واحد پردازش گرافیکی) | CPU (واحد پردازش مرکزی) |
---|---|
به دلیل سیستم پردازش موازی، تصاویر را سریعتر از یک CPU ارائه میدهد. این معماری به GPU اجازه میدهد تا چندین محاسبه را همزمان انجام دهد. | یک CPU واحد توانایی پردازش چندین محاسبات را به طور همزمان ندارد. با این حال، یک سیستم پردازنده چند هستهای به دلیل داشتن بیش از یک CPU روی یک تراشه، میتواند چندین محاسبه را پردازش کند. |
سرعت ساعت کمتر از CPU | سرعت ساعت بالاتر اگرچه فقط محاسبات واحد را پردازش میکنند، اما آنها را سریعتر انجام میدهند. بنابراین بدان معناست که میتوانند تستهای محاسباتی پایه را سریعتر انجام دهند. |
از صدها هسته تشکیل شده است که به آن اجازه میدهد تا رشتهها را همزمان مدیریت کند. بنابراین میتواند به یک نرم افزار سیستم اجازه دهد تا بیش از 100 برابر بیش از سرعت CPU شتاب بگیرد | تعداد هستههای کم با حافظه نهان زیاد، به این معنی که فقط میتواند چند نخ نرمافزار را در یک زمان مدیریت کند. |
برای پردازش موازی خوب است. | برای پردازش سریال خوب است. |
میتواند هزاران عملیات را همزمان انجام دهد. | میتواند چندین عملیات را به طور همزمان انجام دهد. |
توان عملیاتی بالا | زمان تاخیر کم |
تاریخچه شکل گیری GPU
تراشههای تخصصی برای پردازش گرافیک از آغاز بازیهای ویدیویی در دهه 1970 وجود داشتهاند. در اوایل، قابلیتهای گرافیکی به عنوان بخشی از یک کارت گرافیک، شامل یک برد مدار اختصاصی مجزا، تراشه سیلیکونی و خنککننده ضروری بود که محاسبات پردازش گرافیکی دوبعدی، سه بعدی و گاهی اوقات حتی پردازش گرافیکی همه منظوره (GPGPU) را برای کامپیوتر فراهم میکرد. کارتهای مدرن با محاسبات یکپارچه برای وظایف سهگانه تنظیم ، تغییر فرمت و ویژگیهای نور برای برنامههای سه بعدی معمولاً GPU نامیده میشوند. امروزه پردازندههای گرافیکی سطح بالاتر رایج هستند و گاهی اوقات در خود پردازندهها ادغام میشوند. اصطلاحات جایگزین عبارتند از کارت گرافیک، آداپتور نمایشگر، آداپتور ویدئو، برد ویدئو و تقریباً هر ترکیبی از کلمات این عبارات.
GeForce 256 با بهینهسازی عملکرد بازیهای سهبعدی، این فناوری را توسط سایر پردازندهها بهبود بخشید.
در حالیکه انویدیا هنوز در بازار GPU برتری دارد، این فناوری تا حد زیادی بهبود یافته است. در دهه 2000، انویدیا GeForce 8800 GTX خود را منتشر کرد که میتواند 36.8 میلیارد پیکسل در ثانیه را پردازش کند که به آن نرخ پرشدن بافتی (texture-fill) میگویند.
در سال 2012، انویدیا یک GPU مجازی منتشر کرد که پردازش گرافیکی را به جای CPU سرور در زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) انجام میداد. عملکرد گرافیکی از گذشته یکی از رایجترین شکایات در میان کاربران دسکتاپ و برنامههای مجازی بوده است، و GPUهای مجازیسازی شده به دنبال رفع این مشکل هستند.
امروزه، GPU ها دوباره محبوبیت خود را به دست آوردهاند. استفاده از آنها به لطف ظهور هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال در صنایع جدید گسترش یافته است. پردازندههای گرافیکی همچنین در ایجاد دسترسی گستردهتر به بازیهای واقعیت مجازی (VR) با کیفیت بالاتر نقش داشتهاند.
امروزه، تراشههای گرافیکی برای کارهای متنوعتری نسبت به آنچه که در ابتدا برای آن طراحی شده بودند، مطابقت داده شدهاند، به این دلیل که پردازندههای گرافیکی جدید نسبت به گذشته قابلیت برنامهریزی بیشتری دارند.
وظایف پردازنده های گرافیکی در سیستم های کامپیوتری
چند نمونه از موارد استفاده از GPU عبارتند از:
- پردازندههای گرافیکی میتوانند ارائه برنامههای گرافیکی دوبعدی و سه بعدی را تسریع کنند.
- ویرایش ویدیو و ایجاد محتوای ویدیویی با پردازندههای گرافیکی بهبود یافته است. برای مثال، ویرایشگرهای ویدیو و طراحان گرافیک میتوانند از پردازش موازی یک GPU برای ارائه سریعتر ویدیو و گرافیک با کیفیت بالا استفاده کنند.
- گرافیک بازیهای ویدیویی از نظر محاسباتی حجیمتر شدهاند، بنابراین به منظور همگام شدن با فناوریهای نمایشگر، مانند 4K و نرخهای بالای نوسازی تصویر، بر پردازندههای گرافیکی با کارایی بالا تأکید شده است.
- پردازندههای گرافیکی میتوانند یادگیری ماشین را تسریع کنند. با توانایی محاسباتی بالای یک GPU، حجم کاری مانند تشخیص تصویر را میتوان بهبود بخشید.
- GPU ها میتوانند در کار CPUها شریک شوند و شبکههای عصبی یادگیری عمیق را برای برنامههای کاربردی هوش مصنوعی آموزش دهند. هر گره در یک شبکه عصبی، محاسبات را به عنوان بخشی از یک مدل تحلیلی انجام میدهد. برنامهنویسان در نهایت متوجه شدند که میتوانند از قدرت پردازندههای گرافیکی برای افزایش عملکرد مدلها در یک ماتریس یادگیری عمیق استفاده کنند و از موازیسازی بسیار بیشتری نسبت به CPUهای معمولی استفاده میکنند. فروشندگان پردازندههای گرافیکی به این موضوع توجه کردهاند و اکنون پردازندههای گرافیکی مخصوصا برای کاربردهای یادگیری عمیق تولید شدهاند.
- همچنین از پردازندههای گرافیکی برای استخراج بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم استفاده شده است.
GPUها چگونه کار می کنند؟
یک GPU ممکن است با یک CPU در همان مدار الکترونیکی، روی یک کارت گرافیک یا در مادربرد یک رایانه شخصی یا سرور یکپارچه تعبیه شود. پردازندههای گرافیکی و پردازندههای مرکزی از نظر ساخت تقریباً مشابه هستند. با این حال، پردازندههای گرافیکی به طور ویژه برای انجام محاسبات پیچیدهتر ریاضی و هندسی طراحی شدهاند. این محاسبات برای ارائه گرافیک ضروری هستند. پردازندههای گرافیکی ممکن است ترانزیستورهای بیشتری نسبت به CPU داشته باشند.
نقش اصلی GPU ارائه تصاویر است، با این حال، برای انجام این کار، به فضایی برای نگهداری اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد تصویر کامل شده نیاز دارد، بنابراین از RAM (حافظه دسترسی تصادفی) برای ذخیره این دادهها استفاده میکند. دادهها شامل هر پیکسل مرتبط با تصویر و همچنین رنگ و مکان آن روی صفحه است.
یک پیکسل را میتوان به عنوان یک نقطه فیزیکی در یک تصویر شطرنجی تعریف کرد، در واقع یک ساختمان داده نقطهای ماتریسی است که یک شبکه مستطیلی از پیکسلها (نقاط رنگی) را نشان میدهد. این RAM همچنین میتواند تصاویر تکمیلشده را تا زمان نمایششان نگه دارد، که به آن بافر فریم گفته میشود.
برای اینکه مانیتور تصویر را به صورت آنالوگ نمایش دهد، رم مستقیماً به یک DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) متصل میشود که تصویر را به سیگنال آنالوگ تبدیل میکند و مانیتور میتواند از آن استفاده کند. برخی از سیستمها بیش از یک RAM-DAC دارند که میتواند عملکرد را بهبود بخشد و استفاده از بیش از یک نمایشگر را پشتیبانی کند.
یک معیار خوب برای عملکرد یک GPU، نرخ فریم است که بر حسب فریم در ثانیه (FPS) اندازهگیری میشود. این نرخ فریم دیکته میکند که چه تعداد تصویر تکمیل شده میتواند در هر ثانیه نمایش داده شود. برای مقایسه، چشم انسان میتواند حدود 25 فریم در ثانیه را پردازش کند، با این حال بازیهای اکشن سریع باید حداقل 60 فریم در ثانیه را پردازش کنند تا یک تصویر و جریان بازی روان ارائه شود.
برای شرکتهایی که به قدرت محاسباتی سنگین نیاز دارند یا با یادگیری ماشین یا تجسمهای سه بعدی کار میکنند، نصب پردازندههای گرافیکی در فضای ابری ممکن است گزینه خوبی باشد. نمونهای از آن، پردازندههای گرافیکی ابری گوگل هستند که پردازندههای گرافیکی با کارایی بالا را در Google Cloud ارائه میکنند. میزبانی پردازندههای گرافیکی در فضای ابری از مزایای آزادسازی منابع محلی، صرفهجویی در زمان، هزینه و مقیاسپذیری برخوردار خواهد بود. کاربران میتوانند بین طیف وسیعی از انواع GPU انتخاب کنند و در عین حال بر اساس نیازهای خود عملکرد انعطاف پذیری کسب کنند.
در زیر مشخصات سختافزاری که بیشترین تأثیر را بر سرعت کارت گرافیک دارند، آورده شده است:
- سرعت ساعت GPU (MHz): نشان دهنده سرعت هستههای یک GPU است.
- اندازه گذرگاه حافظه (بیت): یک گذرگاه کامپیوتری است که در مجموعه ای از سیمها قرار دارد و اجزای الکتریکی را به هم متصل میکند تا به آنها اجازه انتقال داده را بدهد.
- مقدار حافظه موجود (MB): GPU به شدت از حافظه برای ذخیره تصاویری که ایجاد میشوند استفاده میکند.
- نرخ ساعت حافظه (MHz): سرعتی که حافظه با آن کار میکند.
- پهنای باند حافظه (GB/s): این مورد به مقدار دادهای اشاره دارد که میتوان از VRAM و از پردازندههای گرافیکی (رم ویدیویی) کپی کرد.
- سرعت RAMDAC (MHz) (حافظه دسترسی تصادفی - مبدل دیجیتال آنالوگ): سرعتی که هنگام ارسال تصویر به DAC (تبدیل دیجیتال به آنالوگ) میتواند به سیگنال آنالوگ ترجمه شود.
کاربردهای GPU
بازی (Gaming)
کاربرد اولیه از GPU های کامپیوتری برای بازیهای سه بعدی بود. پردازندههای گرافیکی مدرن در بازیهای امروزی آنقدر پیشرفته شدهاند که به کاربر اجازه میدهند شخصیت متحرک خود یعنی Fortnite را بسازند و بازی کنند.
بهره وری (Productivity)
از منظر سیستمعامل، پردازندههای گرافیکی امکان بروزرسانیهای بهبودیافته را به طور دائم فراهم میکنند، خواه در سیستم عامل اپل، ویندوز یا لینوکس باشد که اجازه میدهد تا برنامههایی که روی رایانه مانند مایکروسافت پاورپوینت، فتوشاپ و صفحات هستند، با سرعت کارآمدتر و پربازدهتر کار کنند و تاخیر محاسباتی را کاهش دهند.
ویرایش ویدیو و ایجاد محتوا (Video Editing and Content Creation)
سالهای زیادی، ویراستاران ویدئو، طراحان گرافیک و دیگر متخصصان خلاق با زمانهای طولانی پردازش که منابع محاسباتی را محدود کرده و جریان خلاقیت را خفه میکند، دست و پنجه نرم میکردند. اکنون، پردازش موازی ارائه شده توسط پردازندههای گرافیکی، ارائه ویدئو و گرافیک در قالبهایی با کیفیت بالاتر را سریعتر و آسانتر میکند.
وقتی صحبت از عملکرد به میان میآید، اینتل راهحلهای بدون رقیب را برای CPU و GPU ارائه میکند. با گرافیک Intel® Iris® Xe، گیمرها و سازندگان محتوا اکنون میتوانند عملکرد بهتر و قابلیتهای جدیدتری داشته باشند. گرافیک Intel® Iris® Xe که برای پردازندههای Intel® Core™ نسل یازدهم بهینه شده و برای لپتاپهای بسیار نازک و سبک مناسب است، با پردازنده یکپارچه شده است.
Intel® Iris® Xe MAX برای ارائه عملکرد گرافیکی پیشرفته و قابلیتهای رسانهای و همچنین لذت بردن از جریان بازی یکپارچه و همهجانبه در هر جایی با کیفیت p1080 طراحی شده است. علاوه بر این، با ترکیب پردازندههای Intel® Core™ نسل یازدهم، گرافیک گسسته Iris® Xe MAX و فناوری Intel® Deep Link، میتوانید عملکرد 1.4 برابری AI1 و عملکرد 2 برابر بهتر را در رمزگذاری ویدیوهای تک جریانی نسبت به گرافیک مجزای شخص ثالث (3rd party) تجربه کنید.
رسانه و سرگرمی (Media and Entertainment)
بخش مهمی که نیاز به پردازندههای گرافیکی سطح بالا دارد، ویرایش ویدیو است، زیرا به استفاده زیاد از منابع سیستم نیاز دارد. برنامههای کاربردی مانند Adobe Premiere Elements 9، iMovie، Final Cut Pro، و Filmora 9 و غیره، همگی از مقدار قابل توجهی از GPU استفاده میکنند زیرا سعی میکنند انیمیشنها و پیش نمایشها را به طور موثر ارائه دهند.
به طور کلی، متخصصان ویدیو همیشه به دنبال تجهیزات بهتری برای افزایش بهرهوری و ارائه نتایج کار عالی، با سرعت بیشتر هستند، به عنوان مثال، کار با فرمت دوربین با وضوح بالا، کار با بیش از 1 جریان ویدیو در یک زمان، افزودن جلوههای پیچیده و کار تعاملی با صحنهها و یا شخصیتهای مدلسازیشده بهطور همزمان برای دستیابی به جلوههای دنیای واقعی، در حالی که تاثیر زیادی روی سرعت سیستم نداشته باشد.
استفاده از یک ایستگاه کاری قدرتمند و پیشرفته میتواند نتایج فوق العاده کارآمد با کمترین مقدار ممکن در هزینههای تولید ایجاد کند.
بیوانفورماتیک (Bioinformatics)
بیوانفورماتیک شامل توالییابی و اتصال پروتئین است. برای انجام و اجرای اقدامات موردنظر کاربران، این مسئله شامل محاسبه وظایف بسیار فشرده است که به دنبال پردازندههای گرافیکی با کارایی بالا مانند "CUDA" هستند.
علم داده، تجزیه و تحلیل و پایگاه های داده (Data Science, Analytics, and Databases)
برای دستیابی به تصمیمات تجاری در زمان واقعی بیشتر بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ طولانی.
دفاع و اطلاعات (Defense and Intelligence)
در این سازمانهای دفاعی و اطلاعاتی، دادههای سطح بالا، دقیق و به موقع، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله برای اجرای دقیق عملیات استراتژیک روزانه است. برای دستیابی به این هدف، دادهها به طور مداوم از منابع دوردست مانند ماهوارهها، پهپادها (وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین)، رادارها، و دوربینهای نظارتی و غیره میرسند. تمام دادههای خام از منابع مختلف باید به اطلاعاتی تبدیل شوند که معماری سیستمهای کامپیوتری میتوانند آن را درک کنند.
خود سیستمها نیاز به داشتن سخت افزار، نرم افزار و قدرت لازم برای مدیریت تمام جریان دادهها دارند.
استفاده از کارتهای گرافیک تخصصی (GPU) باعث افزایش بهرهوری و کاهش هزینه و قدرت میشود.
یادگیری ماشین (machine learning)
دانشمندان داده و معماران کامپیوتر از پردازندههای گرافیکی برای ایجاد پیشرفتها و همچنین پیشرفتهایی در هوش مصنوعی، طبقهبندی تصویر، تشخیص گفتار، تجزیه و تحلیل ویدیویی و پردازش زبان استفاده کردهاند. درست است که یادگیری ماشین چندین دهه است که وجود داشته است، با این حال در سال های اخیر استفاده زیاد از دادههای آموزشی افزایش یافته است و سیستمهای محاسباتی قدرتمندتر و همچنین کارآمدتری به دلیل پیشرفت در GPUها ارائه شده است.
تصویربرداری پزشکی (Medical Imaging)
حوزه تصویربرداری پزشکی یکی از اولین پذیرندگانی است که از هرگونه افزایش در شتاب GPU استفاده میکند. این زمینه آنقدر پیشرفته شده که امروزه برخی از لوازم پزشکی از GPU Tesla NVIDIA استفاده میکنند.
الگوریتمهای تقسیمبندی خودکار از ترکیب محاسبات GPU در گردش کار پردازش تصویر سود زیادی بردهاند.
به دلیل افزایش ظرفیت محاسباتی یک GPU، الگوهای بصری جدید مانند سه بعدی استریوسکوپی (ایجاد و تقویت توهم عمق در یک تصویر)، امکان پذیر شده است.
توابع بالا به تصویربرداری پزشکی کمک میکند تا با افزایش اندازه مجموعه دادههای اسکن همراه شود و در عین حال امکان تجزیه و تحلیل پیشرفته و الگوهای تعاملی جدید را فراهم کند.
آب و هوا (Weather and Climate)
یکی از کاربردهای اصلی پردازندههای گرافیکی پیشرفته در پیشبینی آب وهوا، زلزله، سونامی و غیره است. پردازندههای گرافیکی پیشرفته به دانشمندان و متخصصان کمک میکنند تا کارایی و صحت دادهها را تا جزئیات کامل برای پیشبینی آب و هوا افزایش دهند.
استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency mining):
در ابتدا، قبل از ظهور بزرگ ارزهای دیجیتال، ارز دیجیتال با استفاده از CPU استخراج میشد، زیرا مردم میتوانستند بیت کوین را از لپ تاپ خانگی خود استخراج کنند. با این حال، امروزه استخراج بیت کوین مبتنی بر GPU است که سرعت آن 800 برابر سریعتر از CPUهاست.
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence: AI)
در هوش مصنوعی، پردازندههای گرافیکی کلید فناوریی به نام «یادگیری عمیق» شدهاند. یادگیری عمیق مقادیر زیادی از دادهها را از طریق شبکههای عصبی بارگذاری میکند و به آنها آموزش میدهد تا وظایف بسیار پیچیدهای را انجام دهند که توسط هیچ کدنویس انسانی قابل انجام نیست. این قابلیت یادگیری عمیق به لطف گنجاندن هستههای Tensor اختصاصی در پردازندههای گرافیکی NVIDIA تسریع شده است. هستههای tensor عملیات ماتریسهای بزرگ را در قلب هوش مصنوعی تسریع میکنند و محاسبات ضرب و انباشت ماتریس با دقت ترکیبی را در یک عملیات واحد انجام میدهند که نه تنها وظایف سنتی هوش مصنوعی را در انواع مختلف سرعت میبخشد، بلکه اکنون برای سرعت بخشیدن به بازی مورد استفاده قرار میگیرد.
صنعت خودروسازی و رباتیک
همانطور که انتظار دارید در صنعت خودروسازی، پردازندههای گرافیکی مزایای زیادی دارند. برای مثال، قابلیتهای بینظیر تشخیص تصویر را ارائه میکنند. اما GPUها همچنین برای ایجاد وسایل نقلیه خودران که بتوانند از تعداد زیادی سناریوهای مختلف در دنیای واقعی یاد بگیرند و با آنها سازگار شوند، کلیدی هستند.
در رباتیک، پردازندههای گرافیکی کلیدی هستند که ماشینها را قادر میسازند تا محیط خود را همانطور که انتظار دارید درک کنند. با این حال، قابلیتهای هوش مصنوعی آنها کلیدی شده است برای ماشینهایی که میتوانند وظایف پیچیدهای مانند ناوبری خودکار را بیاموزند.
انواع پردازنده های گرافیکی
دو نوع GPU وجود دارد، یکپارچه و گسسته.
GPU یکپارچه :
اصطلاح گرافیک یکپارچه به کامپیوتری اطلاق میشود که در آن GPU بر روی همان تراشه CPU ساخته شده است (روی همان "Die"). ساخته شدن در کنار CPU چندین مزیت مانند: بهرهوری انرژی، اندازه کوچک و هزینه کمتر نسبت به GPU گسسته را ممکن میسازد. پردازندههای گرافیکی یکپارچه به جای داشتن رم مخصوص به خود مانند GPUهای مجزا، از RAM سیستم استفاده میکنند. گاهی اوقات به آنها IGP یا پردازندههای گرافیکی یکپارچه نیز گفته میشود. پردازندههای گرافیکی یکپارچه چندین مزیت را ارائه میدهند. ادغام آنها با CPUها به آنها این امکان را میدهد که نسبت به پردازندههای گرافیکی اختصاصی مزایای فضا، هزینه و بهرهوری انرژی را داشته باشند به این صورت که به اندازه پردازندههای گرافیکی مجزا نه گرما تولید میکنند و نه انرژی مصرف میکنند، همچنین هزینه خرید کمتری دارند. این نوع پردازنده، قدرت پردازش دادههای مرتبط با گرافیک و دستورالعملها را برای کارهای معمولی مانند کاوش در وب، پخش فیلم های 4K و بازیهای معمولی به ارمغان میآورند. چنین رویکردی اغلب در مورد دستگاههایی استفاده میشود که فشردگی و کارایی انرژی برای آنها مهم است، مانند لپتاپ، تبلت، تلفنهای هوشمند و برخی از رایانههای رومیزی.
GPU گسسته :
یک GPU گسسته یک کارت گرافیک اختصاصی است که کاملاً از CPU جدا است. کارت گرافیک GPU در محفظه جداگانهای قرار دارد و میتواند برای پردازش عناصر و دستورالعملها به طور جداگانه از CPU استفاده شود. یک کارت گرافیک گسسته با شکل خاص خود همراه با رم ویدیویی (VRAM، حافظه دسترسی تصادفی ویدیویی) ارائه میشود، این ویژگی به GPU گسسته دسترسی سریع به دادههای تصویر را میدهد. یک ضعف بسیار بزرگ در استفاده از کارت گرافیک اختصاصی این است که گرمای زیادی تولید میکنند، GPU اغلب داغترین دستگاه جانبی در حال اجرا در سیستمی مانند رایانه است، بنابراین به یک منبع تغذیه جداگانه نیاز دارند.
کدام سیستم برای شما بهتر است؟
هر GPU کاربردهای خود را دارد، بنابراین در نهایت بستگی به نوع سیستمی دارد که شما میخواهید یا دنبال آن هستید.
با یک GPU مجزا، کاربران میتوانند از مقدار رم بیشتر و پردازنده سریعتر، گرافیک بهتر و مقدار فضای هارد دیسک بیشتر برای ذخیرهسازی لذت ببرند، بنابراین GPUهای گسسته برای افرادی که گیمرهای جدی یا حرفهای هستند مناسب هستند.
اگر شخصی برای مرور وب یک سیستم کامپیوتری لازم دارد و نیاز دارد از ویرایشگرهای صفحه استفاده کند، در این صورت یک GPU یکپارچه کافی است. شما نباید برای چیزی که نیاز ندارید هزینهای پرداخت کنید. البته میتوانید بازیها را روی GPU یکپارچه بازی کنید اما کیفیت در مقایسه با GPUهای مجزا پایین میآید.
جمعبندی
واحد پردازش گرافیکی (GPU) که گاهی اوقات "واحد پردازش بصری" (VPU) نامیده میشود، یک پردازنده تخصصی است که در یک تراشه الکترونیکی نصب شده روی یک کارت گرافیک قرار میگیرد. GPU دادههای گرافیکی سه بعدی را که توسط ریزپردازنده ارائه میشود، بارگذاری میکند. GPU یک قطعه جانبی مستقل است که بخشی از چیپست مادربرد یا خود تراشه CPU است. پردازندههای گرافیکی امروزی نه تنها برای گرافیک عالی هستند، بلکه پردازندههای موازیای هستند که برای محاسبات حسابی قابل برنامهریزی هستند. استفاده از محاسبات GPU با تکامل دنیا در حال افزایش است. عملکرد پردازنده تک رشتهای دیگر مطابق با تقاضا و انتظارات ما نیست. از این رو استفاده از سیستمهای موازی عملکرد را افزایش داده و امکان پردازش گرافیکی کارآمدتر را فراهم کرده است. امروزه دیگر بحث CPU در مقابل GPU نیست. ما بیش از هر زمان دیگری به هر دو نیاز داریم تا نیازهای محاسباتی متنوع خود را برآورده کنیم. بهترین نتایج زمانی حاصل میشود که از ابزار مناسب برای کار استفاده شود.