یوتیوب، پلتفرمی بسیار محبوب است که کاربران در آن با اهداف مختلفی ویدیوهای خود را بهاشتراک میگذارند بر اساس نتایج آماری هر روز حدود 3.7 میلیون ویدئو در یوتیوب بارگذاری میشود. الگوریتم یوتیوب در حقیقت در جهت کمک به مخاطبین برای یافتن ویدیوهایی که میخواهند تماشا کنند طراحی شده است.
تاریخچه مختصری از الگوریتم یوتیوب
قبل از اینکه به سوال "الگوریتم یوتیوب چیست؟" پاسخ دهیم اجازه دهید مروری سریع بر نحوه تغییر الگوریتم یوتیوب در طول سالها داشته باشیم.
2005-2011 بهینهسازی برای کلیکها و بازدیدها
در سال 2005، الگوریتم یوتیوب با توصیه ویدیوهایی که بیشترین بازدید یا کلیک را به خود اختصاص دادهاند شروع شد که منجر به افزایش عناوین و تصاویر کوچک گمراهکننده (با نام مستعار Clickbait) شد. تجربه کاربر بهشدت کاهش یافت زیرا ویدیوها باعث میشد افراد فریب خورده، ناراضی باشند یا بهطور ساده دلخور شوند.
2012 بهینهسازی زمان تماشا
در سال 2012، یوتیوب سیستم توصیه خود را برای پشتیبانی از زمان صرف شده برای تماشای هر ویدیو تنظیم کرد یعنی در نظر گرفتن این تئوری که وقتی مردم، ویدئویی را با ارزش بدانند زمان بیشتری برای تماشای آن صرف خواهند کرد. تغییر الگوریتم یوتیوب باعث شد که برخی از سازندگان سعی کنند ویدیوهای خود را کوتاهتر کنند تا احتمال تماشای آن توسط بینندگان بیشتر شود. دیگران بهمنظور افزایش کلی زمان تماشا، ویدیوهای خود را طولانیتر کردند. یوتیوب تاکید کرد: ویدیوهایی را بسازید که مخاطبان شما میخواهند تماشا کنند و الگوریتم به شما پاداش خواهد داد.
2015-2016 بهینهسازی برای رضایت
در سال 2015، یوتیوب شروع به اندازه گیری رضایت بینندگان بهطور مستقیم با نظرسنجیهای کاربران کرد؛ همچنین معیارهای پاسخ مستقیم مانند اشتراکگذاریها، پسندیدنها و دوست نداشتنها و البته، دکمه «علاقهمندم» یا «علاقهمند نیستم» را در اولویت قرار داد. بهطور خلاصه، الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد بسیار شخصیتر شده بود. هدف، یافتن ویدیویی بود که هر بیننده خاصی میخواهد تماشا کند. در نتیجه، در سال 2018، مدیر تولید YouTube اعلام کرد که 70٪ از زمان تماشا در YouTube صرف تماشای ویدیوهایی می شود که الگوریتم توصیه میکند.
الگوریتم یوتیوب چگونه کار میکند؟
الگوریتم یوتیوب با تحلیل محتوای ویدئوها و رفتارهای کاربران، ویدئوهای مناسب را به هر کاربر پیشنهاد میدهد. این الگوریتم از دادههای مختلفی برای شناخت علایق و سلایق کاربران استفاده میکند، از جمله تاریخچه جستجو، تاریخچه تماشا، دستهبندی ویدئو و دادههای جغرافیایی. این الگوریتم همچنین به معیارهای مختلفی برای ارزیابی محتوا توجه میکند، از جمله تعداد بازدیدها، زمان تماشا، زمان حضور کاربر، نرخ تعامل و ارزش بیننده. توجه کنید الگوریتم یوتیوب در طول زمان بهروزرسانی میشود و قابلیتهای جدیدی را به کاربران ارائه میدهد.
چه دادههایی در الگوریتم یوتیوب استفاده میشود؟
اگر میخواهید ویدیوهای شما در بخش پیشنهادات یوتیوب قرار بگیرد از این موارد غافل نشوید دادههایی که یوتیوب برای قرار دادن ویدئو در بخش پیشنهادات بررسی میکند شامل موارد زیر است:
- Impressions: کاربر اغلب بعد از دیدن ویدئو شما در بخش پیشنهادات چند بار روی آن کلیک میکند؟
- زمان تماشا: کاربران چه مدت ویدئو شما را تماشا میکنند.
- فعالیت: کابران در دفعات گذشته چند فیلم از کانال شما را تماشا کردهاند؟
- فعالیت اخیر: کاربران اخیرا چه موضوعاتی را تماشا کردهاند؟
- اطلاعات کاربر: آیا کاربران جزء مخاطبان این ویدئو هستند؟
- زمان جلسه: افراد پس از تماشای ویدئو چه مدت در YouTube میمانند؟
- سرعت مشاهده: با چه سرعتی ویدئو را مشاهده میکنند؟
- فعالیت کانال: کانال ویدیو چقدر فعال است؟
- Engagement: تعداد بازدیدها و نظرات این ویدئو بالاست؟
الگوریتم یوتیوب در سال 2023
الگوریتم یوتیوب یک سیستم پیچیده و متغیر است که با استفاده از هوش مصنوعیهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی یا Artificial Intelligence یا به اختصار AI، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده و به یکی از داغترین حوزههای بشر تبدیل شده است، اما با این وجود بسیاری از افراد با کاربردهای آن آشنایی کامل ندارند، به همین علت در این صفحه کاربردها، مزایا و معایب AI بطور کامل بررسی شده است و یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث میشود که خود ماشینها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است، ویدئوهای مناسب را برای کاربران پیشنهاد میکند. الگوریتم یوتیوب در سال 2023 از چندین عامل مختلف برای تعیین رتبههای ویدئو استفاده میکند از جمله:
- زمان تماشا: مقدار زمانی است که کاربران ویدیو را تماشا میکنند و این نشان میدهد که ویدیو چقدر جذاب و ارزشمند است.
- سطح تعامل: مقدار بازخورد کاربران به ویدیو از جمله لایک، دیسلایک، نظر، اشتراکگذاری و ثبت نام. این نشان میدهد که چقدر ویدئو باعث تحرک و علاقه کاربران میشود.
- پاسخگویی: مقدار تطابق بین عنوان، توضیحات، برچسبها و محتوای ویدیو. این نشان میدهد که چقدر ویدیو با جستجو و نیاز کاربران همخوانی دارد.
- جدید بودن: بهروز بودن و اهمیت زمانی ویدیو. این نشان میدهد که چقدر ویدیو با رویدادها، روندها و علایق فعلی کاربران سازگار است.
الگوریتم یوتیوب در سال ۲۰۲۳ همچنین به رضایت کاربران در طولانیمدت توجه دارد. بهجای تلاش برای جذب تماشای سطح بالا، الگوریتم سعی میکند تجربه شخصیسازی شدهای را برای هر کاربر فراهم کند. لازم به ذکر است که الگوریتم به دادههای رفتار کاربران، از جمله تاریخچه جستجو، تماشای قبلی، دستهبندیهای علاقهمندی و پاسخ به پرسشنامهها دسترسی دارد. با استفاده از این دادهها، الگوریتم ویدئوهای مناسب را در صفحات جستجو، پروفایل شخصیسازی شده، صفحات خانگی و قسمت پيشنهادات پيشنهاد ميكند. الگوريتم يوتيوب در سال ۲۰۲۳ همچنين با فناوریهای نوظهور در حال تكامل است.
برخی از این فناوریها عبارتند از:
- تشخیص چهره: قابلیت شناسایی و تحلیل چهرههای موجود در ویدیو. این فناوری به الگوریتم کمک میکند تا ویدیوهای مرتبط با افراد، شخصیتها و مشاهیر را پیشنهاد دهد.
- تشخیص صدا: قابلیت شناسایی و تحلیل صداهای موجود در ویدیو. این به الگوریتم کمک میکند تا ویدیوهای مرتبط با موسیقی، زبان و لهجه را پیشنهاد دهد.
- تشخیص تصویری: قابلیت شناسایی و تحلیل تصاویر موجود در ویدیو. این به الگوریتم کمک میکند تا ویدیوهای مرتبط با موضوعات، دستهبندیها و سبکها را پیشنهاد دهد.
برای رسیدن به موفقیت در یوتیوب، باید به عاملهای مختلف الگوریتم توجه کرده و سعی کرده با آن همکاری کنید.
YouTube و نحوه تعیین الگوریتم
در هر دقیقه بیش از 500 ساعت محتوا در YouTube آپلود میشود. اگر الگوریتم یوتیوب به شما کمک نکند مرتبطترین محتوا را پیدا کنید، سیستم جستجو یک آشفتگی مطلق خواهد بود. هدف یوتیوب این نیست که محبوبترین یا جدیدترین محتوا را در عبارت جستجوی شما به شما نمایش دهد، بلکه هدف اصلی یوتیوب این است که بهترین ویدیویی را که با عبارت جستجوی شما برابری دارد را به شما پیشنهاد دهد. بههمین دلیل است که اگر دو کاربر مختلف یک عبارت را جستجو کنند نتایج متفاوتی دریافت خواهند کرد.
اولویتبندی الگوریتم یوتیوب
- Relevance: الگوریتم YouTube سعی میکند عواملی مانند عنوان، برچسبها، محتوا و توضیحات را با عبارت جستجوی شما مطابقت دهد.
- Engagement: سیگنالها شامل زمان تماشا و درصد تماشا و همچنین لایکها، نظرات و اشتراکگذاریها هستند.
- Quality: برای ارزیابی کیفیت، الگوریتم به سیگنالها نگاه میکند تا اعتبار و قابلیت اعتماد کانال را در یک موضوع معین تعیین کند.
- User Search and Watch History: در گذشته از چه چیزی لذت بردهاید یا چه چیزی را دیدهاید؟ این روی نتایج جستجویی که الگوریتم YouTube فرض میکند مفید است، تأثیر میگذارد.
الگوریتم کوتاه یوتیوب
YouTube Shorts یا ویدیوهای کوتاه یوتیوب، ویدیوهای عمودی با طول 15 تا 60 ثانیهای هستند که با استفاده از تلفن هوشمند ضبط و آپلود میشوند. شما میتوانید با ابزار داخلی یوتیوب، موسیقی، متن، فیلتر و جلوههای ویژه به فیلمهای خود اضافه کنید.
نکاتی برای بهبود دسترسی طبیعی در یوتیوب
- جستجوی کلمات کلیدی
- تامنیل (Thumbnail)
- دیدگاه بهتری کسب کنید
- اهمیت دادن به گفتگوها
- زمان مناسب پست کردن
- ویدیو بلند نه بلکه ویدیو عالی
جمعبندی
در این مقاله ما به بررسی نحوه کار الگوریتم یوتیوب و اینکه چه عواملی سبب میشود تا الگوریتم ویدیویی را به کاربران پیشنهاد دهد را بررسی نموده و همچنین نحوه کار الگوریتم یوتیوب در سال 2023 را نیز در این مقاله مورد بررسی قرار دادهایم. سوال تحقیق ما این بود که چه عواملی سبب میشود تا الگوریتم یوتیوب، ویدیویی را پیشنهاد دهد؟ بر اساس شواهد و تحقیقات صورت گرفته متوجه شدیم که الگوریتم یوتیوب برای پیشنهاد دادن یک ویدئو دادههای مختلفی را بررسی میکند از جمله تاریخچه جستجو، تاریخچه تماشا، دستهبندی ویدئو و دادههای جغرافیایی. لذا لازم به ذکر است که برای نتیجه گرفتن در پلتفرم یوتیوب باید بیشتر از هر چیزی با مخاطب خود تعامل داشته باشید و محتوایی براساس نیاز آنها تولید نموده و دنبال ایجاد کردن ویدئوی بلند نباشید بلکه تلاش کنید ویدئویی جذاب را ایجاد کنید.
چگونه میتوان از کلمات کلیدی بهخوبی استفاده کرد؟
در ابتدا شما باید کلمات کلیدی مرتبط با ویدیو خود را پیدا کنید. بعد از شناسایی کلمات کلیدی باید از آنها در چهار مکان استفاده کنید:
1-استفاده در نام ویدیو 2- استفاده در عنوان ویدیو 3- استفاده در توضیحات ویدیویی یوتیوب 4- استفاده در فیلمنامه ویدیو
بهترین زمان مناسب برای آپلود کردن فایل ویدیویی از نظر الگوریتم یوتیوب چه موقعی است؟
الگوریتم یوتیوب بر اساس زمان یا روز انتشار ویدیو شما پیشنهادات خود را مستقیما تعیین نمیکند اما الگوریتم، محبوبیت و تعامل ویدیو را در نظر میگیرد و یک راه قطعی برای بهدست آوردن بازدید بیشتر در یوتیوب این است که ویدیو خود را زمانی که مخاطبان شما آنلاین هستند، منتشر کنید.
جستجوی یوتیوب چگونه عمل میکند؟
جستجوی یوتیوب عوامل زیادی را در هنگام رتبهبندی ویدیوها در نظر میگیرد از جمله ارتباط، فعالیت و کیفیت ویدیوها. این سه مورد از عوامل اصلی در این زمینه هستند.
آیا یوتیوب الگوریتم خود را بهروز رسانی میکند؟
بله یوتیوب همیشه تغییراتی را در نحوه کار الگوریتم خود انجام میدهد و سعی میکند بهروزرسانیها باعث بهبود عملکرد الگوریتم شود.