شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اینستاگرام بر اساس چه منطق و الگوریتمی پستها، استوریها و ریلزها را انتخاب و به شما نمایش میدهد. اگر از کابران فعال این پلتفرم باشید، ممکن است متوجه شده باشید که محتوای نمایش داده شده به هیچ دو کاربری یکسان نیست و برای هر فرد بهصورت جداگانه و شخصیسازی نمایش داده میشود. در این مقاله سعی میکنیم الگوریتم اینستاگرام را بررسی کنیم و راهکارهایی را برای استفاده بهتر از فضای اینستاگرام ارائه دهیم.
الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار میکند؟
بهزبان ساده، الگوریتم اینستاگرام، اطلاعات مربوط به محتواهای بهاشتراک گذاشته شده و اطلاعات مربوط به کاربران را با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعیهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی یا Artificial Intelligence یا به اختصار AI، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده و به یکی از داغترین حوزههای بشر تبدیل شده است، اما با این وجود بسیاری از افراد با کاربردهای آن آشنایی کامل ندارند، به همین علت در این صفحه کاربردها، مزایا و معایب AI بطور کامل بررسی شده است و داده کاویداده کاوی چیست؟ بررسی 0 تا 100 دیتا ماینینگ (data mining)این مقاله عالی بررسی کرده که داده کاوی یا دیتا ماینینگ (data mining) چیست و چه کاربردی دارد، سپس انواع روش های داده کاوی و مزایای دیتا ماینینگ را بررسی کرده و بررسی و بر اساس آن سعی میکند ترتیبی از پستها، استوریها و ریلزها را بهوجود آورد تا هر کاربر محتواهایی را که طبق علایقش است را مشاهده کند. بهعبارت دیگر، این الگوریتم همه محتواها را اولویتبندی کرده و بر پایه آن، محتواهایی را به هر کاربر نمایش میدهد که جزو علایق آن فرد باشد. هدف از این شخصیسازی، سرگرمی و احساس لذت بخشیدن به کاربران و در نهایت نگه داشتن هرچه بیشتر کاربران در این فضا است؛ بنابراین اگر احساس میکنید وقت زیادی را در این اپلیکیشن میگذرانید، بیدلیل نیست!
اینستاگرام بیش از یک الگوریتم دارد
زمانی که درباره الگوریتم اینستاگرام صحبت میشود، یک الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد واحد در ذهنمان تداعی میشود ولی همانطور که آدام موسری (Adam Mosseri) گفته است، اینستاگرام شامل چندین الگوریتم مختلف است که هر کدام مسئول پردازش بخشی از این پلتفرم است.
اینستاگرام یک الگوریتم واحد برای بررسی رفتار کاربران ندارد. هر بخش اپلیکیشن (فید، استوری، اکسپلور، ریلز و موارد دیگر) از الگوریتم مختص به خودشان که بر اساس رفتار افراد عمل میکند، استفاده میکنند.
بهصورت کلی، پلتفرم اینستاگرام از چهار بخش اصلی فید (Feed)، استوری (Story)، اکسپلور (Explore) و ریلز (Reels) تشکیل شده است. هر بخش اطلاعات مورد نیاز خود برای پردازش را از لایکهایی که میکنید، کامنتهایی که مینویسید، پستهایی که ذخیره میکنید و امثال این فعالیتها بهدست میآورد.
بررسی الگوریتم اینستاگرام در بخشهای مختلف
اینستاگرام طرز رفتار هر کاربر را بهصورت جداگانه ذخیره و بررسی میکند تا با استفاده از آن بتواند دقیقترین پیشبینی درباره سلیقه هر شخص را انجام دهد. معیارها و متغیرهای زیادی در این امر دخیل هستند، مانند تعداد لایک و بازدید، متن هر پست، تعداد ذخیره شدن یک پست، کلیک کردن استوری، هشتگهای استفاده شده و ... . هر معیار در بخشهای مختلف دارای اهمیت متفاوتی است که در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
فید (Feed)
الگوریتم اینستاگرام در بخش فید یا صفحه اصلی اینستاگرام، پستها را بر اساس اینکه شما چه کسانی را دنبال میکنید انتخاب میکند و میزان احتمال علاقه و تعامل شما با پستها را بر اساس معیارهای زیر پیشبینی میکند:
- اطلاعات مربوط به پستها، مانند اینکه یک پست چند لایک گرفته است، چه زمانی آپلود شده است و اگر بهصورت ویدئو است، مدت زمان آن چقدر است.
- اطلاعات مربوط به کاربری که پست را آپلود کرده و میزان ارتباط شما با آن فرد (لایک، کامنت و یا چت در دایرکت).
- بررسی پستهایی که در کل این پلتفرم، تماشا و یا به آنها عکسالعمل نشان دادهاید.
علاوه بر موارد فوق، معیارهای دیگری نظیر کیفیت عکس یا ویدئو، اورجینال بودن (اینکه محتوای آن پست توسط کسی که آن را آپلود کرده است، تولید شده و یا از قبل در اینستاگرام بوده است)، متن یا کپشن (Caption) و ... نیز در اولویت بخشیدن پستها برای نمایش به کاربران در نظر گرفته میشود.
استوری (Strory)
الگوریتم استوریهای اینستاگرام مشابه الگوریتم فید عمل میکند و بر اساس معیارهای زیر، تصمیم میگیرد که کدام استوری باید در ابتدای لیست استوریها به شما نمایش داده شود:
- اطلاعات مربوط به هر استوری مانند زمان آپلود، استیکر یا موسیقیهای استفاده شده، لایکها و کاربری که آن را آپلود کرده است.
- فعالیت شما (استوریهایی که مشاهده کردهاید) در کل اینستاگرام.
- میزان نزدیکی و تعاملات شما با کاربران
صفحه جست و جو (Explore)
هدف اصلی این بخش از اینستاگرام، معرفی کاربران و محتواهای جدید با توجه به علاقه هر فرد است و همانطور که انتظار میرود، این کار را به کمک دادههایی که جمعآوری میکند، انجام میدهد. اگر بخواهیم نگاهی به نحوه کار الگوریتم اینستاگرام در صفحه اکسپلور بیندازیم، اول باید بدانیم که چه دادههایی برای الگوریتم این بخش دارای اهمیت هستند. مهمترین داده ذخیره شده این بخش، تاریخچه کاربران است. اینکه هر فرد در گذشته چه پستی را مشاهده و لایک کرده است، معیار اصلی برای انتخاب پست برای نمایش میباشد. پس از اینکه الگوریتم، گروهی از پستها را بر اساس گذشته هر کاربر انتخاب کرد، بر اساس موارد زیر آنها را بهنمایش میگذارد.
- اطلاعات پستها نظیر میزان محبوبیت، تعداد لایکها، تعداد دفعات ذخیره و بهاشتراک گذاشته شده، هشتگهای مورد استفاده و ...
- میزان تعامل فرد با کاربرانی که دنبال نمیکند، که از تعداد پستهایی که مشاهده و لایک کرده است مشخص میشود.
- اطلاعات مربوط به شخصی که پست را آپلود کرده است.
ریلز (Reels)
هدف اصلی اینستاگرام از بهوجود آوردن بخش ریلز یا ریل، ایجاد سرگرمی برای افراد است؛ بنابراین محتوای این بخش بهصورت ترکیبی، هم از کاربرانی که دنبال میکنید و هم از کاربرانی که شما آنها را دنبال نمیکنید، انتخاب شده و بهنمایش گذاشته میشوند. الگوریتم این بخش همانند سه بخش قبلی بهترین سعی خودش را میکند تا براساس دادههای ذخیره شده از رفتار کاربران، ویدئوهایی را انتخاب کند که افراد بپسندند و بیشترین سرگرمی را برای آنها بهوجود آورد. بههمین دلیل است که بسیاری از افراد مدت زیادی را در این بخش به تماشای کلیپ مشغول میشوند که حاکی از عملکرد عالی الگوریتم این بخش است! معیارهایی که در این بخش استفاده میشوند، مانند معیارهایی است که بخشهای قبل به آنها توجه میکردند و شامل موارد زیر هستند:
- فعالیت و گذشته هر کاربر در این بخش که نشاندهنده علایق و سلیقه هر شخص است.
- اطلاعات مربوط به هر ویدئو.
- اطلاعات مربوط به کاربرانی که ویدئوها را آپلود کردهاند.
نکات مهم برای کار با الگوریتم اینستاگرام
اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که صفحهای برای کسب و کارتان در اینستاگرام ایجاد کردهاید و میخواهید بازدید محتواها و صفحهتان افزایش پیدا کرده و اینستاگرام در بخشهای مختلف پستهای شما را بهنمایش بگذارد، باید چند نکته زیر را رعایت کنید:
- تعامل با دنبالکنندگان: اینستاگرام علاقه زیادی به تعامل بین افراد دارد و این مورد را میتوان بهوضوح در الگوریتمهای اینستاگرام مشاهده کرد؛ بنابراین باید دنبالکنندگان خود را تشویق به مشارکت در استیکر و نظرسنجیهای استوری، فعال کردن اعلانهای صفحه شما، کامنت گذاشتن و لایک کردن پستها و ریلزها کنید.
- استفاده اصولی از هشتگها: یکی از راههایی که الگوریتم اینستاگرام موضوعات مرتبط با پستها را متوجه میشود، هشتگهای درج شده در پستها میباشد بنابراین باید از هشتگهای مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید.
- تولید محتوا در راستای علایق کاربران: توجه به تمایل کاربران و تولید محتوا در راستای علایق آنها، اثر زیادی در دیده شدن شما در این فضا دارد.
- تداوم در تولید و به اشتراک گذاشتن محتوا: یکی از عواملی که میتواند بازدید صفحه شما را افزایش دهد، تولید محتوا بهصورت روزانه است.
- انتخاب زمان مناسب برای بهاشتراک گذاشتن محتوا: زمان انتشار محتواهایتان باید در زمانی باشد که بیشترین کاربر آنلاین باشد. برای یافتن این بازه زمانی میتوانید از دادههای آماری اینستاگرام استفاده کنید.
مواردی که در استفاده از اینستاگرام باید از آنها بپرهیزیم
برخی از اشتباهات هستند که انجام دادن آنها اثر منفی بر نمایش محتوای شما برای دیگران میگذارد و بازدید صفحه شما را کاهش میدهد. این اشتباهات عبارتند از:
- پست و استوری را در ابتدای انتشار، ویرایش و حذف نکنید.
- پست و استوری بهاشتراک گذاشته شده را حداقل تا یک ساعت بعد حذف و یا ویرایش نکنید، زیرا الگوریتم اینستاگرام تا یک ساعت پس از انتشار یک محتوا، درباره نمایش آن برای دیگران تصمیمگیری میکند.
- از هشتگها بهصورت اصولی استفاده کنید و زیادهروی نکنید. استفاده از هشتگ میتواند به اینستاگرام در تشخیص موضوع محتوای شما کمک کند ولی استفاده زیاد از حد از هشتگها و یا هشتگهای غیر مرتبط، تاثیر منفی بر محتوای شما میگذارد.
- از دنبالکنندگان فیک و باتها استفاده نکنید.
جمعبندی
الگوریتم اینستاگرام این پلتفرم را به فضایی پویا و رقابتی تبدیل کرده است که علاوه بر فعالیتهای شخصی و ایجاد سرگرمی، محیط بسیار خوبی برای فعالیتهای تجاری و تبلیغاتی میباشد. یادگیری چگونگی کار با الگوریتم اینستاگرام امری ضروری است و با توجه به آن، میتوان نتایج خیلی بهتری را از این پلتفرم دریافت کرد.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
به یک سری از دستورالعملهای تعریف شده که رفتار و علایق کاربران را ضبط و تحلیل و از آن جهت نمایش محتواها استفاده میکند، الگوریتم اینستاگرام گفته میشود.
الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟
الگوریتم اینستاگرام با تحلیل و بررسی رفتار کاربران در این فضا، سعی در پیشبینی علایق افراد دارد که بهوسیله آن، محتواها را برای هر فرد شخصیسازی کرده و بهنمایش میگذارد.
چه معیارهایی از رفتار کاربران در الگوریتم اینستاگرام سنجیده میشود؟
معیارهایی از قبیل لایک کردن، نوشتن کامنت، مشاهده استوری، پستهای ذخیره شده، کاربرانی که هر شخص دنبال میکند و با آنها در تعامل است.