اگر قصد دارید برنامه نویسی را با زبان برنامه نویسی پایتون پیش ببرید، خوب است با مفهوم مهمی به اسم تابع (Function) در پایتون بیشتر آشنا شوید. از همین جهت مقاله پیش رو را مهیا کردهایم تا بیشتر به بحث تابع در پایتون بپردازیم.
تابع (Function) در برنامه نویسی چیست؟
مسلما تاکنون مسائل مختلفی را حل کردهاید، اگر دقت کرده باشید، برای حل مسائل مراحلی را پشت سر گذاشتهاید که در نگاه خیلی کلی، همان الگوریتمالگوریتم چیست به زبان ساده و با مثال های فراواندر این مقاله به زبان بسیار ساده و با مثال های متعدد توضیح داده شده که الگوریتم چیست و چه کاربردهایی دارد حل مسئله هستند. در پیگیری الگوریتمهای مختلف، شاید به این حالت برخورده باشید که برخی از امور، چند بار تکرار میشوند، مثلا فرض کنید میخواهید کتابی را بخوانید. سادهترین انگاره الگوریتم خوانش کتاب به شکل زیر است:
- شروع
- خواندن جلد کتاب
- ورق زدن
- خواندن صفحه اول کتاب
- ورق زدن
- تکرار مراحل 4 و 5 برای باقی صفحات کتاب تا زمان رسیدن به صفحه پایانی
- پایان
همانطور که میبینید، «ورق زدن» امری است که بارها در طی حل مسئله (خواندن کتاب) تا زمان حصول نتیجه (پایان خوانش کتاب) تکرار میشود. در برنامه نویسی هم توابع بخشهایی از کد هستند که امور تکراری را انجام میدهند؛ اما این تنها فایده توابع در برنامه نویسی نیست. توابع در زبان های برنامه نویسی بلوکهایی از کد هستند که میتوان آنها را بارها در طی برنامه بهکار گرفت، درعینحال میتوانند از کاربر اطلاعات دریافت کنند و به او اطلاعات بدهند. اغلب زبان های برنامه نویسی دست کاربر را برای تعریف توابع دلخواه باز میگذارند، اما توابعی ازپیشتعریفشده را هم در دل آنها گنجاندهاند که کاربریهای خاص خود را دارند. همانطور که انتظار دارید، در ادامه قصد داریم همین موضوع، یعنی تابع را در پایتون بیشتر بررسی کنیم.
دوره برنامه نویسی پایتون
نمونه فیلمهایی از جلسات برنامه نویسی پایتون
توابع (Function) در پایتون
تابع در پایتون هم از تعاریف بخش قبل پیروی میکند، اما نوع نگارش (Syntax) آن در پایتون با دیگر زبانهای برنامه نویسی متفاوت است:
def function_name(arguments):
# function body
return
که بخشهای مهم زیر را شامل میشود:
- def: از کلمات کلیدی پایتون است که برای تعریف تایع از آن استفاده میکنیم.
- function_name: نامی است که برای تابع انتخاب میکنیم.
- arguments: مقادیر (اطلاعاتی) هستند که ممکن است در اختیار تابع قرار دهیم.
- # function body: علامت # را در پایتون برای نگارش توضیح (Comment) استفاده میکنیم و مفسر هرچه را پس از آن بیاید، بهعنوان کد برداشت نمیکند. چون در اینجا عبارت Function Body نماینده کد خاصی است که باید کاربر بنویسد تا عملکرد دلخواهش را از تابع بگیرد و صرفا عبارتی توضیحی است، پیش از آن از # استفاده کردهایم.
- return: واژه کلیدی است که برای بازگرداندن مقادیر (اطلاعات) احتمالی از تابع استفاده میشود.
مثال:
def konKurCompter(study_time):
if study_time > 100:
print('Wish you luck in the best universities!')
else:
print('Have patience and study more!')
همانطور که میبینید، سینتکس پایتون راحت و به زبان انگلیسی نزدیک است. در مثال فوق، تابعی با نام konKurComputer داریم که آرگومان آن، متغیری به نام study_time است. تابع فوق یک حالت شرطی را بررسی میکند و براساس نتیجه آن، جملهای را چاپ میکند، اما مقداری را برنمیگرداند.
فراخوانی تابع در پایتون
وقتی میخواهیم تابعی را در پایتون فراخوانی کنیم، باید نام تابع را همراه با آرگومانهای آن (در صورت نیاز) بنویسیم. مثال پیش را به این شکل در نظر بگیرید:
konKurComputer(120)
چون تابع konKurComputer را از قبل تعریف کردهایم، هر بار پایتون در میان کدها به این بخش میرسد، عبارات تابع (حالت شرطی و چاپ جمله) را برای آرگومان مورد نظر اجرا میکند و سپس به سراغ ادامه کد میرود.
توابع داخلی (Built-in functions) در پایتون
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در پایتون علاوه بر امکان تعریف تابع از سوی کاربر، توابع دیگری نیز وجود دارند که از قبل در پایتون وجود داشتهاند و کاربر میتواند از آنها بهره بگیرد. برخی از آنها را در جدول ذیل بهعنوان مثال آوردهایم:
عملکرد | تابع |
---|---|
قدر مطلق اعداد را برمیگرداند | ()abs |
معادل باینری اعداد را برمیگرداند | ()bin |
مقداری را بهعنوان ورودی از کاربر دریافت میکند | ()input |
طول شی مورد نظر را برمیگرداند | ()len |
نمونه فیلمهای دورههای مهارتی
جمع بندی
توابع از مهمترین مفاهیم در برنامه نویسیبرنامه نویسی کامپیوتر چیست و چطور می توانید یک برنامه نویس موفق شوید؟در عصر فعلی برنامهنویسی یکی از پرطرفدارترین شغلهای دنیاست، دغدغهای افرادی که میخواهند در مسیر برنامهنویس شدن قدم بردارند این است که نمیدانند از کجا باید شروع کنند، در این صفحه هر آن چه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید در اختیارتان قرار گرفته است بهشمار میروند. تابع در برنامه نویسی، بلوکی از کد است که میتوان بارهاوبارها از آن بهره گرفت و از حجم کد کاست، درعینحال میتواند از کاربر اطلاعات بگیرد و به او اطلاعاتی برگرداند. پایتون (Python)زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست؟ این مقاله عالی به بررسی دلایل محبوبیت پایتون، موارد استفاده از پایتون و نحوه شروع به برنامه نویسی پایتون پرداخته بهعنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسیمعرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳این صفحه فوق العاده به معرفی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ۲۰۲۳ پرداخته. همچنین در هر یک از این زبانها به معرفی بهترین پلتفرم آن، فریم ورک های برتر آن و بهترین کتابخانه های آن پرداخته نیز از توابع پشتیبانی میکند و علاوه بر اینکه به کاربر اجازه میدهد توابع مورد نظرش را تعریف کند، بلکه تعدادی تابع هم از قبل در خود دارد که در بسیاری از موارد به کمک برنامه نویس میآیند. در این مقاله کوشیدیم نحوه نگارش تابع در پایتون و دیگر موضوعات پیرامون آن را بررسی کنیم.
تابع در برنامه نویسی به چه معناست؟
توابع در برنامه نویسی بخشهایی از کد یا به عبارتی بلوکهایی از کد هستند که بارها میتوان آنها را در طی برنامه بهکار بست و امور تکراری را به انجام رساند، درعینحال میتوانند از کاربر اطلاعات دریافت کنند و به او اطلاعات برگردانند.
پایتون از چه نوع توابعی پشتیبانی میکند؟
در زبان برنامه نویسی پایتون هم همچون بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر، کاربر میتواند توابع را به دلخواه خود تعریف کند تا از پس امور تکراری مورد نظرش برآید یا اینکه مقداری را برگرداند. پایتون بهاینمنظور نگارش (Syntax) خاصی را در نظر گرفته است که کلیاتش با زبان انگلیسی بسیار مشابهت دارد، همچنین برخی توابع بهصورت ازپیشتعریفشده در پایتون وجود دارند.