در این مقاله قصد داریم به آشنایی با دستورات پرکاربرد برنامه نویسی پایتون بپردازیم و برای آشنایی بیشتر با هر یک از آنها یک مثال ارائه دهیم. از جمله این مفاهیم مهم میتوان به متغیرها، دستورات شرطی، حلقهها و... اشاره کرد. در انتهای این مقاله شما با کاربرد هر یک از دستورات در قالب یک مثال آشنا خواهید شد.
معرفی پایتون
پایتونزبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ – نحوه شروع و دلایل محبوبیتزبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست؟ این مقاله عالی به بررسی دلایل محبوبیت پایتون، موارد استفاده از پایتون و نحوه شروع به برنامه نویسی پایتون پرداخته یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسیزبان های برنامه نویسی چیست؟این مقاله عالی توضیح داده که زبان های برنامه نویسی چیست؟ و انواع زبان های برنامه نویسی و بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع و پردرآمدترین آنها را معرفی کرده است که توسط گیدو ون روسوم (Guido van Rossum) ساخته و در سال 1991 عرضه شد. تعدادی از کابردهای زبان برنامه نویسی پایتون عبارتند از:
- توسعه وب
- توسعه نرمافزار
- هوش مصنوعیهوش مصنوعی (AI) چیست؟ انواع، کاربردها، مزایا و معایبهوش مصنوعی یا Artificial Intelligence یا به اختصار AI، امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده و به یکی از داغترین حوزههای بشر تبدیل شده است، اما با این وجود بسیاری از افراد با کاربردهای آن آشنایی کامل ندارند، به همین علت در این صفحه کاربردها، مزایا و معایب AI بطور کامل بررسی شده است
- یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث میشود که خود ماشینها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است
اگر علاقهمند به یادگیری پایتونآموزش جامع پایتونپایتون فقط برای برنامه نویسان و دانشمندان داده نیست! یادگیری پایتون میتواند فرصتهای جدیدی را برای کسانی که در حرفههای کمتر دادهمحوری مثل روزنامهنگاری، صاحبان مشاغل کوچک یا بازاریابی رسانههای اجتماعی هستند، ایجاد کند. هستید، میتوانید به صفحه آموزش پایتونآموزش جامع پایتونپایتون فقط برای برنامه نویسان و دانشمندان داده نیست! یادگیری پایتون میتواند فرصتهای جدیدی را برای کسانی که در حرفههای کمتر دادهمحوری مثل روزنامهنگاری، صاحبان مشاغل کوچک یا بازاریابی رسانههای اجتماعی هستند، ایجاد کند. در سایت کنکور کامپیوتر با تدریس دکتر بقا مراجعه کنید.
نمونه کد ساده (Basic) در پایتون
جمع دو عدد در پایتون
میخواهیم یک برنامه پایتون بنویسیم که دو عدد X و Y را بگیرد و جمع این دو عدد را در خروجی نمایش دهد:
X = 4
Y = 5
print(f'x = {X} , y = {Y}')
print(f'x + y = {X + Y}')
خروجی این کد بهصورت زیر خواهد بود:
x = 4 , y = 5
x + y = 9
دوره برنامه نویسی پایتون
نمونه فیلمهایی از جلسات برنامه نویسی پایتون
متغیرها (Variables) در پایتون
متغیرها فضایی برای ذخیره مقدار دادهها هستند.
Cast کردن با استفاده از متغیرها
گاهی اوقات ممکن است بخواهید یک Type خاصی را برای یک متغیر تعریف کنید. با استفاده از Cast کردن در پایتون میتوان این کار را انجام داد. نمونهای از Cast کردن را در کد زیر میتوانید مشاهده کنید. یک متغیر را به صورت عدد اعشاری (Float) تعریف کرده و آن را به عدد صحیح Cast میکنیم. ابتدا یک عدد اعشاری را درون متغیر float_num ریخته و آن را نمایش میدهیم:
float_num = 23.12
print(f'Float Number is {float_num}')
سپس با استفاده از Cast کردن جز صحیح آن را استخراج میکنیم:
int_num = int(float_num)
print(f'Int Number is {int_num}')
خروجی بهشکل زیر است:
Float Number is 23.12
Int Number is 23
رشته ها (Strings) در پایتون
رشته ها در پایتون توسط 'تک کوتیشن' یا "دابل کوتیشن" مشخص میشوند.
چک کردن اینکه آیا رشتهای پالیندروم است یا خیر؟
تعریف رشته پالیندروم: رشتهای که اگر آن را معکوس کنیم، باز هم خود آن رشته شود. به عنوان مثال رشتهی ‘noon’ که معکوس آن خود رشته میشود. حال میخواهیم با نوشتن یک برنامهی پایتون، پالیندروم بودن یک رشته را بررسی کنیم:
- ابتدا یک تابع که قرار است رشته موردنظر را به عنوان ورودی دریافت کند تعریف میکنیم و معکوس رشته را درون یک متغیر ریخته و برابر بودن معکوس آن با خود رشته را مورد بررسی قرار میدهیم:
def isPalindrome(s): reverse=''.join(reversed(s)) if s == reverse: return True else: return False
- اگر رشته s پالیندروم بود در خروجی جواب Yes و در غیر اینصورت جواب No را نمایش میدهد. در مثال ذکر شده خروجی کد "Yes " خواهد بود:
s='noon' result=isPalindrome(s) if result: print('Yes') else: print('No')
نمونه فیلمهای دورههای مهارتی
لیست ها (Lists) درپایتون
لیست ها برای ذخیره چندین مورد داخل یک متغیر استفاده میشوند. از براکت [ ] برای تعریف لیست ها در پایتون استفاده میکنیم.
حذف المان تکراری از لیست
میخواهیم لیستی را بهعنوان ورودی داشته باشیم و المانهای تکراری آن را حذف کرده و در خروجی نمایش دهیم.
- ابتدا لیستی را بهعنوان ورودی درنظر میگیریم:
li = [2,1,2,5,4,5,6,1,8,4,4]
- سپس هر المان لیست را به یک لیست دیگر اضافه میکنیم و در صورت وجود در لیست دوم آن المان را تکراری در نظر گرفته و حذف میکنیم و در آخر لیست جدید که المان تکراری ندارد را نمایش میدهیم:
li_1=[] for el in li: if el not in li_1: li_1.append(el) print(li_1)
دیکشنری ها (Dictionaries) در پایتون
دیکشنری ها هم مانند لیست ها برای ذخیره چندین مورد در داخل یک متغیر به صورت زوج مقدار:کلید (Key:Value) هستند. از علامت { } برای تعریف دیکشنری ها در پایتون استفاده میشود.
چک کردن اینکه آیا کلید (Key) در دیکشنری موجود است؟
یک دیکشنری را بهعنوان ورودی داریم، سپس موجود بودن کلید در دیکشنری را با کد زیر میتوانیم بررسی کنیم.
dict = {
"brand": "Apple",
"model": "MacBook Air",
"year": 2020
}
if "model" in dict:
print(f'Yes, Model is {dict["model"]}.')
else:
print('This model doesn\'t exist in our dictionary')
خروجی کد بالا در زیر نمایش داده شده است:
Yes, Model is MacBook Air.
دستورات شرطی (If…Else) در پایتون
در صورتی که بخواهیم، شرطی را بر روی قسمتی از برنامه و کدهایمان اعمال کنیم که تحت شرایط خاصی اجرا شود، میتوانیم از دستور If استفاده کنیم.
ساخت یک ماشین حساب ساده با دستورات شرطی (بدون تکرار)
قصد داریم با استفاده از دستورات شرطی برنامهای بنویسیم که چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهد:
def calculator(num1,op,num2):
if op=='+':
return num1+num2
elif op=='-':
return num1-num2
elif op=='*':
return num1*num2
elif op=='/':
return num1/num2
else:
return 'your operator is wrong! '
result=calculator(10,'+',2)
print(result)
دورههای مهارتی رشته کامپیوتر
حلقه While در پایتون
استفاده از حلقهحلقه در برنامه نویسی چیست؟ حلقه یا لوپ (Loop) چیست؟این مقاله عالی به زبان ساده و با استفاده از فیلم توضیح داده که حلقه در برنامه نویسی چیست، همچنین در خصوص حلقه یا لوپ (Loop) بی نهایت صحبت کرده است While زمانی کاربرد دارد که بخواهیم تعدادی دستور را تا موقعی که شرط مقابل While برقرار است، اجرا کنیم.
بازی حدس عدد
ابتدا سیستم یک عدد تصادفی را بین 1 تا 10 انتخاب میکند و ما فرصت داریم در 3 شانس، عدد انتخاب شده را حدس بزنیم و در صورتی که موفق نشویم درست حدس بزنیم، شکست میخوریم.
- ابتدا با استفاده از کتابخانه Random یک عدد تصادفی بین 1 تا 10 تولید میکنیم:
import random as rnd c_chosen=rnd.randint(1,10)
- حال با استفاده از حلقه While، سه شانس برای کاربر در نظر میگیریم و بعد از هر انتخاب به او کمک میکنیم که به عدد انتخابی نزدیکتر شود در صورت موفقیت او را برنده و در صورت شکست او را بازنده اعلام میکنیم:
counter=0 print('Please Guess a Number Between 1 and 10 .You Have 3 Choices.') while counter<3: h_chosen=int(input('My Guess is ')) if h_chosen==c_chosen: print('You Won.') break elif h_chosen>c_chosen: print('You Must Choose a Lower Number.') elif h_chosen
Please Guess a Number Between 1 and 10 .You Have 3 Choices.
My Guess is 3
You Must Choose a Lower Number.
My Guess is 2
You Won.
حلقه For در پایتون
استفاده از حلقه For زمانی کاربرد دارد که بخواهیم تعدادی دستور را به تعداد مشخصی تکرار کنیم. از مزیتهای حلقه For این است که میتواند بر روی انواع دادهای نظیر رشتهها، لیستها، دیکشنریها، مجموعهها و تاپلها پیمایش کند.
نمایش اعداد زوج زیر 100
با استفاده از حلقهی For میخواهیم اعداد زوج زیر 50 را در خروجی نمایش دهیم:
for el in range(0,51,2):
print(el,end=', ')
خروجی کد:
0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50
توابع (Functions) در پایتون
توابع از تکرار جلوگیری میکنند و برنامههای ما را خلاصه و خواناتر میکنند، درواقع تابع یک قطعه از کد است که برای اجرا شدن نیاز به فراخوانی دارد.
ساخت سری فیبوناچی با تابع بازگشتی
همانطور که میدانیم در سری فیبوناچی دو عدد اول، 1 و عدد سوم به بعد حاصل جمع دو عدد قبل آن است.
- ابتدا ساختار سری فیبوناچی را درون تابع fib تعریف میکنیم:
def fib(n): if n==0 or n==1: return 1 else: return fib(n-1)+fib(n-2)
- حال با استفاده از حلقه For، ده جمله اول سری فیوناچی را نمایش میدهیم:
for el in range(10): print(fib(el),end=', ')
خروجی:
1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55
شی گرایی (Object Oriented) در پایتون
برنامه نویسی شی گرابرنامه نویسی شی گرا چیست؟ شی گرایی چیست؟این صفحه عالی به معرفی برنامه نویسی شی گرا پرداخته و توضیح داده شی گرایی یا همان object oriented یا OPP چیست؟ همچنین مزایای برنامه نویسی شی گرا را بیان کرده (OOP) در پایتون یک الگوی برنامه نویسی است که از اشیا (Objects) و کلاس (Class) استفاده میکند.
ساخت کلاس (Class) برای مشخصات دانش آموزان
میخواهیم کلاسی برای مشخصات دانشآموزان (نام، نام خانوادگی، شماره کلاس، کدملی و...) ایجاد کنیم.
- ابتدا صفتهای (Attributes) کلاس مورد نظر را تعریف میکنیم:
class student: def __init__(self,firstName,lastName,classNumber,studentId): self.firstName=firstName self.lastName=lastName self.classNumber=classNumber self.stId=studentId
- سپس یک متود برای معرفی در نظر میگیریم:
def introduce(self): return 'Hello. My name is ' + self.firstName + self.lastName
- و در آخر با ساخت یک شی (Object) برای یک دانشآموز، خروجی را مشاهده میکنیم:
ahmad=student('Ahmad','Ahmadi',301,2526) print(ahmad.introduce())
خروجی بهشکل زیر نمایش داده میشود:
Hello. My name is AhmadAhmadi
جمعبندی
در این مقاله 10 مثال برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی پایتون را مرور کردیم. هدف از این مقاله آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی پایتون بود که هر فردی در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی پایتون باید به آنها مسلط شود و همچنین مثالهایی را برای درک بهتر ارائه دادیم.
آیا زبان پایتون بهترین زبان برای شروع یادگیری برنامه نویسی پایتون است؟
بله، پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا، تفسیری، همهمنظوره و سطح بالاست و بههمین دلیل، زبان پایتون بسیار نزدیک به زبان انگلیسی و از همین رو بهترین زبان برای شروع یادگیری افراد مبتدی است.
چه سایتهایی برای تمرین پایتون وجود دارد؟
سایتهای زیادی برای این امر وجود دارد، سایتهایی مثل گیت هاب، Coderbytes ،Codewars و ...
بهترین منبع برای یادگیری زبان پایتون کدام است؟
در حال حاضر بهترین دوره، توسط دکتر بقا در سایت کنکور کامپیوتر است. شما میتوانید رزومه دکتربقا و دوره برگزار شده را درصفحه مربوط مشاهده کنید.