برنامه مسیر 6 ماهه تا کنکور ارشد و دکتری: مشاوره خصوصیت با استاد رضوی رو رزرو کن!
ویس توضیحات مشاوره رزرو مشاوره
کنکور کامپیوتر
0
ورود | ثبت نام
نظرات
اشتراک
بالا
علاقه‌مندی

اشتراک
 

کارشناسی ارشد اینترنت اشیا

گرایش اینترنت اشیا در کارشناسی ارشد کامپیوتر چیست؟ این مقاله عالی به بررسی دروس گرایش اینترنت اشیا در مقطع ارشد و کاربردها و حوزه های این گرایش پرداخته است

به زبان ساده، اینترنت اشیا یا Internet of Things به شبکه‌ای از دستگاه‌های به هم مرتبط که به یکدیگر متصل هستند و توانایی برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات را دارند گفته می‎‌شود. دستگاه‌های IoT قادرند با یکدیگر و یا با فضای ابری و سرویس‌دهنده ارتباط برقرار کنند و داده‌های جمع‌آوری شده را به اشتراک بگذارند. دستگاه‌های اینترنت اشیااینترنت اشیا iot چیست ⚡️ اینترنت اشیا چیست به زبان سادهاینترنت اشیا iot چیست ⚡️ اینترنت اشیا چیست به زبان سادهاین مقاله عالی معرفی کرده اینترنت اشیا iot چیست و چه کاربردی دارد و تاریخچه IoT، حوزه های کاربرد اینترنت اشیا و مزایا و معایب اینترنت اشیا را بررسی کرده معمولاً مجهز به سیستم‌ها و فناوری‌های تعبیه شده مانند انواع حسگر یا سنسورها، نرم افزارمعرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه+معرفی ارشد نرم افزارمعرفی رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه+معرفی ارشد نرم افزاررشته نرم افزار یکی از گرایش های مقطع لیسانس و ارشد کامپیوتر است، در این صفحه رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه و ارشد نرم افزار توسط اساتید صنعتی شریف معرفی شده و سیستم عاملمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشورمعرفی درس سیستم عامل – بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشوردرس سیستم عامل در این صفحه معرفی شده، همچنین بهترین آموزش درس سیستم عامل در کشور را می‌توانید در این صفحه تهیه کنید، فصول و مراجع سیستم عامل نیز بررسی شده هستند؛ بنابراین بدون مداخله انسانی می‌توانند در شبکه اقدام به جابه‌جایی داده کنند.

 تصویری از کاربرد گرایش اینترنت اشیا در جهان

با پیشرفت روزافزون فناوری، نقش اینترنت اشیا بیش‌ از پیش پررنگ‌تر شده است. امروزه ردپای اینترنت اشیا در بسیاری از صنعت‌ها دیده می‎‌شود. به‌عنوان‌مثال در بخش خدمات درمانی و بیمارستان‌ها، با کمک اینترنت اشیا می‌توان به طور دائم بیماران را از طریق سنسور‌های جانبی اینترنت اشیا مانیتور کرد؛ مانند دمای بدن بیمار، ضربان قلب، سطح هوشیاری، میزان اکسیژن و بسیاری از موارد دیگر از طریق دستگاه‌های متصل به بیمار جمع‌آوری می‎‌شوند. باتوجه‌به اتصال این دستگاه‌ها به اینترنت، داده‌ها وارد شبکه شده و در هر نقطه از جهان می‌توان داده‌ها را بررسی کرد. صنعت‌های بسیاری مانند کشاورزی، شرکت‌ها، مؤسسات مسکونی، خانه‌ها و آپارتمان‌ها، زنجیره‌ تأمین، خانه هوشمند، حمل‌ونقل، خودرو و بسیاری از موارد دیگر امروزه فناوری IoT را وارد حوزه کاری خود کرده‌اند.

باتوجه‌به پررنگ‌شدن نقش اینترنت اشیا و واردشدن این حوزه‌ به بسیاری از حوزه‌های آکادمیک و صنعتی دیگر، گرایش جداگانه‌ای در مقطع ارشد برای این حوزه در نظر گرفته شده است. اینترنت اشیا در واقع یک حوزه بین‌رشته‌ای است که فناوری‌هایی از حوزه‌های علوم و مهندسی کامپیوترمهندسی کامپیوتر چیست؟ معرفی رشته کامپیوتر توسط اساتید شریفمهندسی کامپیوتر چیست؟ معرفی رشته کامپیوتر توسط اساتید شریفاین صفحه به معرفی کامل رشته کامپیوتر، اعم از دروس رشته کامپیوتر، درآمد رشته کامپیوتر، شغل های رشته کامپیوتر، گرایش ها و زیر شاخه های رشته کامپیوتر پرداخته است، فناوری اطلاعاتمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهمعرفی فناوری اطلاعات (IT) - 7 دلیل برای انتخاب رشته آی تی در دانشگاهآی تی چیست و چگونه پس از ظهور توانست در مدت فقط 20 سال تمام دنیا را فرا بگیرد و اکثر پول دنیا را ببلعد و پرطرفدارترین و پر درآمدترین مشاغل دنیا را در بر گیرد، با بررسی کامل آی تی با ما همراه باشید. (IT)، مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع را کنار یکدیگر قرار داده و مدیریت می‌کند.

واحدهای درسی گرایش اینترنت اشیا در مقطع ارشد

به‌طورکلی فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در چهار رشته زیر می‌توانند اقدام به انتخاب گرایش اینترنت اشیا در مقطع ارشد کنند:

البته دانشجویانی که رشته مقطع کارشناسی آنها در لیست بالا وجود ندارد نیز می‌توانند گرایش IoT را در مقطع ارشد انتخاب کنند؛ اما نیاز است تا 12 واحد را به عنوان دروس جبرانی از میان دروس دوره قبل از این رشته را در نیمسال اول تا دوم بگذرانند. انتخاب این دروس به تشخیص گروه آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزشی می‌باشد و می‌بایست شامل دروسی باشد که دانش پایه و اصلی این رشته را در بر بگیرد. در جدول زیر تعداد و نوع واحد‌های درسی گرایش اینترنت اشیا در مقطع کارشناسی ارشد را مشاهده می‌‎کنید:

نوع درس تعداد واحد
دروس تخصصی 12 واحد
دروس اختیاری 16 واحد
رساله / پایان‌نامه 4 واحد
جمع 32 واحد

تبصره: دانشجویان می‌بایست حداقل میزان واحد‌های تعیین شده در جدول فوق برای هر نوع درس را در دوره تحصیلی خود بگذرانند؛ همچنین گذراندن دروس اختیاری سمینار و کار‌آموزی اکیداً توصیه می‌شود.

جدول عناوین و مشخصات دروس گرایش اینترنت اشیا

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، دروس مرتبط با گرایش اینترنت اشیا از دو دسته دروس تخصصی و دروس اختیاری تشکیل شده است.

دروس تخصصی

دروس تخصصی شامل 4 درس است که تمامی آنها می‌بایست توسط دانشجو گذرانده شود. در جدول زیر مشخصات و عنوان کلی دروس تخصصی را مشاهده می‌کنید:

عنوان
درس
تعداد
واحد
نوع واحد تعداد ساعت
نظری عملی نظری - عملی نظری عملی
سیستم‌ها و کاربرد‌های هوشمند 3 - - 3 32 32
امنیت و حریم خصوصی در اینترنت اشیا 3 - - 3 32 32
بستر‌ها و پروتکل‌های اینترنت اشیا 3 - - 3 32 32
سیستم‌های توزیع شده پیشرفته در اینترنت اشیا 3 3 - - 48 -

نکته: ساعت آموزش برای هر واحد نظری 16 ساعت، عملی 32 ساعت، کارگاهی 48 ساعت و کار آموزشی (کارورزی یا کارآموزی) 64 ساعت است.

دروس اختیاری

در جدول زیر دروس اختیاری به همراه جزئیات آنها ضمیمه شده است. دانشجویان موظف هستند 16 واحد از لیست دروس اختیاری را در طول دوران تحصیلی خود اخذ کنند.

عنوان
درس
تعداد
واحد
نوع واحد تعداد ساعت

پیش‌

نیازها

نظری عملی نظری - عملی نظری عملی
اینترنت اشیا صنعتی 3 - - 3 32 32 -
سیستم‌های نهفته و بی‌درنگ پیشرفته 3 - - 3 32 32 -
فناوری‌های ارتباطی اینترنت اشیا 3 3 - - 48 - -
آزمایشگاه فناوری‌های ارتباطی اینترنت اشیا 1 - 1 - - 32 فناوری‌های ارتباطی در اینترنت اشیا
توسعه سیستم‌های نهفته با FPGA 3 - - 3 32 32 -
معماری‌های پردازشی انرژی کارا برای اینترنت اشیا 3 - - 3 32 32 -
سیستم‌های اتکاپذیر و تحمل پذیر خطا 3 3 - - 48 - -
امنیت سخت‌افزار و سیستم‌های نهفته 3 3 - - 48 - -
یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در اینترنت اشیا 3 - - 3 32 32 -
مدیریت کلان‌داده 3 - - 3 32 32 -
مهندسی نرم‌افزار پیشرفته در اینترنت اشیا 3 3 - - 48 - -
برنامه‌نویسی موبایل و کاربرد‌های اینترنت اشیا 3 3 - - 48 - مهندسی نرم‌افزار پیشرفته اینترنت اشیا
واقعیت مجازی و متاورس 3 - - 3 32 32 -
وب اشیا و وب معنایی 3 3 - - 48 - مهندسی نرم‌افزار پیشرفته در اینترنت اشیا
مدیریت نوآوری و فناوری 3 3 - - 48 - -
کارآفرینی و فعالیت حرفه‌ای 3 3 - - 48 - -
سمینار 2 2 - - 32 - -
کارآموزی 2 - 2 - - معادل 128 ساعت کار آموزشی در صنعت -
مباحث ویژه در اینترنت اشیا 3 3 - - 48 - -
یک درس از گرایش‌های دیگر 3 3 - - 48 - -

دروس جبرانی

گذراندن دروس جبرانی مخصوص دانشجویانی است که از رشته‌های دیگر پذیرفته می‌‎شوند. این دسته از دانشجویان می‌بایست تا حداکثر 12 واحد از دروس جبرانی را به تشخیص گروه از دوره کارشناسی اخذ کنند. دروس مربوطه از رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مدیریت صنعتی انتخاب می‌شود. در جدول زیر لیست دروس جبرانی آورده شده است:

دروس جبرانی
برنامه‌سازی پیشرفته مهندسی نرم‌ افزارمهندسی نرم افزار چیست؟مهندسی نرم افزار چیست؟این صفحه عالی به بررسی مهندسی نرم افزار پرداخته وظایف یک مهندس نرم افزار و شغل مهندسان نرم افزار و آینده مهندسی نرم افزار را بررسی کرده است سیستم‌های نهفته و بی‌درنگ امنیت شبکه
طراحی سیستم‌های دیجیتال هوش مصنوعیدرس هوش مصنوعیدرس هوش مصنوعیاین صفحه عالی به معرفی درس هوش مصنوعی از جمله پیش نیازهای درس هوش مصنوعی، سرفصل و منابع درس هوش مصنوعی و فیلم‌های آموزشی درس هوش مصنوعی پرداخته شده مبانی یادگیری ماشینیادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)یادگیری ماشین چیست و چرا مهم است؟ - Machine learning (ML)تعریف یادگیری ماشین : ماشین لرنینگ (Machine Learning یا به اختصار ML) باعث می‌شود که خود ماشین‌ها با آنالیز داده ها امکان یادگیری و پیشرفت داشته باشند، این مقاله فوق العاده یادگیری ماشین را بصورت کامل بررسی کرده است  گرافیک کامپیوتری
مدار‌های الکترونیکی (یا الکترونیک دیجیتال) سیستم‌های مخابراتی سیگنال و سیستمهمه چیز درباره درس سیگنال و سیستم، 0 تا 100 سیگنال و سیستمهمه چیز درباره درس سیگنال و سیستم، 0 تا 100 سیگنال و سیستماین صفحه به معرفی درس سیگنال و سیستم به زبان ساده پرداخته، همچنین پیش نیاز درس سیگنال و سیستم و سرفصل‌های آن بررسی و منابع درس سیگنال و سیستم معرفی شده است سیستم عاملسیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟سیستم عامل چیست به زبان ساده، چرا باید از OS استفاده کنیم؟این مقاله عالی به معرفی سیستم عامل (Operating System|OS) به زبان ساده پرداخته، همچنین بررسی کرده که چرا باید از سیستم عامل استفاده کنیم
بازاریابی و مدیریت بازار مبانی سازمان و مدیریت تحقیق در عملیات سیستم‌های اطلاعات مدیریت
مدیریت کارخانه

کاربردها و حوزه های اینترنت اشیا

اینترنت اشیا دارای طیف وسیعی از کاربرد‌ها و شاخه‌های مختلف است که در این قسمت می‌خواهیم با چند تا از مهم‌ترین و محبوب‌ترین این کاربرد‌ها و حوزه‌ها آشنا شویم.

تصویری از حوزه های اینترنت اشیا

خانه هوشمند

یکی از به‌روزترین حوزه‌ها در زمینه Internet of Things بحث خانه هوشمند است. بسیاری از لوازم‌خانگی از جمله چراغ‌ها، دوربین‌های مداربسته، جریان آب از شیر‌ها، هشدارها و... قابلیت هوشمندسازی و اتصال به اینترنت را دارند. صاحبان خانه می‌توانند به کنترل و نظارت بر فرایندهای خانه از طریق تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت‌های خود بپردازند.

ماشین های خودران

از دیگر موارد معروف در زمینه فناوری های اینترنت اشیا، موضوع خودرو‌های خودران است. به‌وسیله سیستم کامپیوتری متصل شده در خودروها و مانیتورکردن داده‌های مختلف دریافت شده از طریق حسگر‌های مختلف تعبیه شده در سرتاسر خودرو می‌توان بسیاری از فرایندهای موجود در حوزه خودرو را به‌صورت هوشمند بررسی و مدیریت کرد. به‌عنوان‌مثال دریافت موقعیت مکانی دقیق خودرو، سطح روغن و سوخت، دمای رادیاتور و غیره.

 

 

شبکه هوشمند

بسیاری از شرکت‌های خدماتی از فناوری‌های شبکه هوشمند برای بهینه‌سازی میزان مصرف انرژی استفاده می‌کنند. این‌کار از طرق‌ مختلفی مانند نظارت بر مصرف انرژی، پیش‌بینی کمبود انرژی، جمع‌آوری داده‌ها و... صورت می‌پذیرد. شهر هوشمند، کشاورزی هوشمند، بدنسازی، کارخانه‌های هوشمند، هتل‌داری، گردشگری و خرده‌فروشی از دیگر صنعت‌های محبوب و فعال در حوزه اینترنت اشیا قلمداد می‌‎شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی گرایش اینترنت اشیا در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته شد. ابتدا به طور مختصر در مورد حوزه اینترنت اشیا و اهمیت این حوزه در میان صنعت‌های امروزی بحث کردیم و نقش پررنگ این حوزه را مورد بررسی قرار دادیم و سپس به گرایش اینترنت اشیا در مقطع کارشناسی ارشد پرداختیم؛ همچنین دروس مختلف تخصصی، اختیاری و جبرانی این گرایش در این مقاله ضمیمه شده است تا دانشجویان نیاز به منبع دیگری نداشته باشند. در انتها نیز به حوزه‌ها و کاربردهای مهم و البته محبوب این گرایش پرداخته شد.

گرایش اینترنت اشیا چیست؟

یکی از گرایش‌های جدید در حوزه مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و برق، گرایش اینترنت اشیا است که تمرکز آن بر مباحث مربوط به زیرساخت اینترنت اشیا مانند شبکه های اینترنت اشیا، امنیت حوزه اینترنت اشیا، مباحث مربوط به توپولوژی و ساختار اینترنت اشیا و بسیاری از موارد دیگر است.

گرایش اینترنت اشیا دارای چند واحد است؟

همانند بسیاری دیگر از رشته‌های مقطع ارشد، این گرایش شامل 32 واحد است که از 12 واحد دروس تخصصی، 16 واحد دروس اختیاری و 4 واحد پایان‌نامه تشکیل شده است؛ همچنین دانشجویانی که از مقطع کارشناسی غیر مرتبط وارد این گرایش می‌شوند، نیاز دارند تا 12 واحد دروس جبرانی را با تشخیص گروه پاس کنند.

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد رضوی دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

آی دی تلگرام تیم پشتیبانی:     konkurcomputer_admin@

شماره تیم پشتیبانی:   09378555200

امتیازدهی5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15.00 امتیاز (1 امتیاز)
اشتراک
بارگذاری نظرات
تلگرام اینستاگرام تماس با پشتیبانی: 09378555200 تماس با پشتیبانی: 09378555200