روانشناسان معتقدند مدت کمی بعد از یادگیری و حداکثر تا 6 ساعت بعد از یادگیری فراموشی با شیبی تند آغاز می شود و بعد از گذشت 24 ساعت حدود 80 درصد از دانسته های جدید به فراموشی سپرده شده اند.
مرور دروس کنکور ارشد کامپیوتر
گاه پیش آمده كه مطلب یا كتابی را بخوانید و مطالب آن را به خوبی درك كنید، اما پس از چند روز احساس كنید كه بیشتر مطالب آن را فراموش كردهاید و فقط تصویری كلی از آن در حافظه شما باقی مانده است. آیا دلیل آن را میدانید؟ به نظر شما بهترین راهحل برای جلوگیری از فراموشی مطالب چیست؟ چه راهكاری برای بهبود عملكرد حافظه می شناسید؟
مطالبی را كه مطالعه میكنید برای اینكه قابل بازخوانی بشوند، باید در حافظهی بلندمدت شما ثبت شوند. اكثر روانشناسان معتقدند مدت كمی بعد از یادگیری و حداكثر تا 6 ساعت بعد از یادگیری، فراموشی با شیبی تند آغاز میشود به طوری كه بعد از گذشت 24 ساعت، حدود 80% دانستههای جدید فراموش میگردند. به همین علت است كه مشاوران كنكور، مرور با فاصله كم بعد از خواندن و همچنین مرور متناوب 24 ساعتی بعد از مطالعه را بسیار مهم و ضروری میدانند.
بعد از مطالعه در ابتدا روند فراموشی مطالب كند است و این به خاطر آن است كه مغز هنوز در حال مرتب كردن مطالبی است كه فرا گرفته است ولی پس از مدتی كوتاه، روند فراموشی مطالب سرعت میگیرد به طوری كه بعد از مدت یك روز، مغز، قادر است فقط حدود 20% از مطالبی را كه یاد گرفته است به خاطر بیاورد.
درک مفهومی و برنامه ریزی برای مرور
دو عامل در بهبود یادآوری و جلوگیری فراموشی مطالب تاثیرگذار است، اول یادگیری مفهومی و دوم برنامه ریزی مدون برای مرور است كه به طور مفصل به این دو مطلب خواهیم پرداخت.
اول درک صحیح بعد مرور
در قسمت اول شما برای این كه پس از گذشت زمانی طولانی بتوانید مطالب را به یاد بیاورید و چشم شما بتواند اطلاعات را از حوضچهی فراموشی بازیابی كند، باید ابتدا بستههای اطلاعات را به درون حافظهی بلندمدت فرستاده باشید. در مقاله چگونه حافظهای قوی داشته باشیم نکات کلیدی در این باره مطرح شده است. پرتاب بستههای اطلاعات به حافظه بلندمدت، نیازمند انرژی زیادی است كه این انرژی را كیفیت مطالعهی شما، میزان توجه و علاقهی شما به موضوع مورد مطالعه و تكرار مباحث تأمین میكنند. پس نتیجهگیری اول این است كه برای مرور مطالب، باید آنها با کیفیت ایده آل در حافظهی شما ثبت شده باشند. اگر مطالب را ناقص رها كردید و به این امید باشید كه بعداً و در زمان مرور به طور كامل خواهم آموخت، مطمئنا در زمان مرور مطالب دوباره با همان مشکل روبرو خواهید شد و فقط زمان را از دست داده اید. هنگام مطالعه توجه خود را به موضوعات معطوف كنید و به چیزهای دیگر فكر نكنید. این را بدانید كه در كنكور ارشد کامپیوتر هم از درس ریاضی سوال طراحی شده و هم از درس معماری و طراحان به این نکته توجه ندارند که شما از چه درسی متنفر هستید و به چه درسی علاقه دارید. ایشان موظف به طراحی سئوال از تمام دروس می باشند و شما باید دروس را به طور كامل یاد بگیرید. پس با این انگیزه كه مبحثی را كه الآن مطالعه میكنم در نتیجهی كنكور من تأثیر مستقیم میگذارد، آن را با علاقه بخوانید و از یادگیری هیچ مبحثی شانه خالی نكنید! در همین رابطه پیشنهاد میکنم مقاله شرایط یک مطالعه موثر را مطالعه بفرمایید
بازه های زمانی مرور
در قسمت دوم هنگامی كه از وارد شدن اطلاعات به حافظهی بلندمدت خود مطمئن شدید (البته بدون وسواس در مطالعه)، برای مرورهای خود برنامهریزی كنید و بدانید كه مرور اول هر مبحث را چه زمانی انجام خواهید داد و به همین ترتیب برنامهی مرورهای بعدی آن را نیز مشخص كنید و به برنامه خود متعهد بمانید.
مرور با خلاصهها و ورق زدن كتاب و جزوات نیز از روشهای سریع مرور هستند كه در شبهای آزمونها و برای جمعبندی مطالب بسیار سودمندند.
یكی دیگر از روشهای مرور كه به شما دوستان عزیز توصیه میكنم، این است كه پس از اتمام كلاسها و در راه برگشت به خانه، مطالبی را كه همان روز در كلاسها مورد بحث قرار گرفته شدهاند، از ابتدا مرور كرده و سعی كنید آنها را به یاد بیاورید. به این ترتیب علاوه بر استفاده از زمانهای مردهی خود، ماهیچهی مغز خود را تقویت و مطالب را نیز مرور كردهاید. همین الآن كه مقاله به پایان رسیده است، یك كاغذ كوچك مقابل خود بگذارید و سعی كنید روشهایی را كه در مقاله ذكر شد، بنویسید و دربارهی آنها توضیح دهید. در یادآوری مطالب گفته شده در این مقاله چقدر موفق بودهاید؟