معرفی رشته تجارت الکترونیک
خرید، فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی، تجارت الکترونیک نامیده میشود. تجارت الکترونیک با استفاده از شبکههای رایانهای، معاملات تجاری را ساده نموده و به آن سرعت میبخشد. تجارت الکترونیک دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میگیرد.
تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید بسیاری از کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن با تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها، بهرهمندی از آن را سرلوحه استراتژیهای بازرگانی خود قرار دادهاند. چراکه درآمدهای ناشی از تجارت الکترونیک مختص به یک جامعه کوچک نمی باشد و سیستم با یک مارکت بزرگ روبرو است.
هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیکی
هدف از دوره ارشد تجارت الکترونیکی ارائه درکی مناسب از فناوریهای مرتبط با شبکههای کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستمهای مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است.
فارغ التحصیلان دوره ارشد تجارت الکترونیک مهارت هایی را در زمینه های زیر کسب خواهند نمود:
- دارای دانش فنی، مهارت های خلاق و توانایی تجاری بوده و میتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.
- راه اندازی سیستمای تجاری بر مبنای فناوری اطلاعات
- برنامه ریزی عرضه و تقاضا در زنجیرههای تجاری
- پیش بینی بازار
- راه اندازی سیستمهای اطلاعات هوشمند
بازار کار رشته تجارت الکترونیک:
- فعالیت در بانکها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...)
- ایجاد و مدیریت سایتهای ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک.
- تولید نرم افزارهای مدیریت مشتریان (CRM)
- توسعه نرم افزارهای تحت وب با رویکرد تجارت الکترونیک
دانشگاه های دارای رشته تجارت الکترونیک
دانشگاههای زیر دارای گرایش تجارت الکترونیک هستند:
- دانشگاه امیر کبیر
- دانشگاه علم و صنعت
- دانشگاه خواجه نصیر
- دانشگاه اصفهان
- دانشگاه قم
تعداد واحد های کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک
دانشجو در رشته کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک باید 32 واحد بگذراند که واحدها به طریق زیر است: 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار، 6 واحد پایان نامه.
دانشجویان گرایش تجارت الکترونیک باید 24 واحد درسی را از جدول درسهای گروه 1 و 2 انتخاب کنند.
توجه: چنانچه رشته دوره کارشناسی دانشجو با رشته دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک تجانس نداشته باشد و یا به تشخیص گروه کامپیوتر و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، دانشجو نیاز به گذراندن دروسی از دوره کارشناسی را داشته باشد، این دروسی تحت عنوان دروس جبرانی کتبا به دانشجویان ارشد تجارت الکترونیک ابلاغ گردیده و دانشجو موظف به گذراندن این واحدها در مدت زمان مقرر میباشد. به ازاء هر 2 واحد درس جبرانی، یک ماه به سقف مدت دوره کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک برای دانشجو اضافه میشود..
دروس رشته تجارت الکترونیک
تعداد واحدهايي که بايد در ارشـد تجارت الکترونیک برداريد
تعداد واحدهاي اجباري گرایش تجارت الکترونیک در ارشــد
تعداد واحدهاي اختياري گرایش تجارت الکترونیک در ارشـد
معرفي دروس اجباري و اختياري در ارشـد تجارت الکترونیک
〈〈 دانلود فایل جزئیات واحدهای گرایش تجارت الکترونیک 〉〉
تجارت الکترونیک چیست؟
خرید، فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی، تجارت الکترونیک نامیده میشود. تجارت الکترونیک با استفاده از شبکههای رایانهای، معاملات تجاری را ساده نموده و به آن سرعت میبخشد. تجارت الکترونیک دربرگیرنده هرگونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میگیرد
بهترین دانشگاه های کشور در رشته تجارت الکترونیک چه هستند؟
اگر بخواهید در گرایش تجارت الکترونیک تحصیل کنید باید در کنکور ارشد فناوری اطلاعات شرکت کنید زیرا در مقطع لیسانس این گرایش وجود ندارد، در مقطع ارشد بهترین دانشگاهی که در آن گرایش تجارت الکترونیک وجود دارد دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و بعد از این دانشگاه دانشگاه علم و صنعت در رنک دوم قرار میگیرد.
بازار کار رشته تجارت الکترونیک چیست؟
فارغ التحصیلان گرایش تجارت الکترونیک میتوانند هر یک از کارهای رو به رو مشغول به کار شوند: فعالیت در بانکها حول محور پول الکترونیک ( خدمات بانکی الکترونیک، بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و ...)، ایجاد و مدیریت سایتهای ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک. تولید نرم افزارهای مدیریت مشتریان (CRM) و توسعه نرم افزارهای تحت وب با رویکرد تجارت الکترونیک